VERSLAG: De Staat (Yellow) - 30/01 - Paradiso

VERSLAG: Karst Jaarsma

De Staat

Sinds haar debuutalbum uit 2009 is De Staat opgeklommen tot de meest eigenzinnige rockband van Nederland. De mix van alternatieve rock, funk en elektronica laat niemand onberoerd. En de band is daarbij altijd op zoek naar het experiment. Dat brengt de Nijmegenaren na een headline positie op Lowlands, experimenten met grote machines op het podium nu tot het ‘Red, Yellow and Blue’ project. Elke kleur is een andere EP. De muzikanten spelen drie avonden achter elkaar elke avond een andere setlist met daarin centraal één van de kleuren. 50 liedjes in totaal. En dat in Nijmegen, Amsterdam en Sint-Niklaas (België). Negen optredens.

Er zullen weinig Nederlandse bands zijn die zelfs in hoofdstad Amsterdam 400 mensen bereid vinden om drie avonden achter elkaar langs te komen. Dit wordt elke avond aangevuld met een flinke schare eenmalige fans. Op dinsdagavond staat het uitverkochte poppodium Paradiso in het teken van ‘Yellow’.

Het podium is geel gekleurd en het gros van de show overheerst ook de gele kleur op het podium. Paradiso wordt beloond met een stampende funk- en rockshow. De Staat heeft een totaal eigen geluid ontwikkeld. Gitarist Vedran Mircatic heeft eigenzinnige elektronische gitaarloopjes. Waar ‘Mona Lisa’ eerst een cover van Norman Greunbaum’s ‘Spirit In The Sky’ lijkt trekt Vedran het zo het eigenzinnige universum van De Staat in.

Dat doet hij subtiel op de achtergrond. Frontman Torre Florim en Rocco Bell zijn het aandachtstrekkende duo die maken dat het optreden geen moment verveeld. Middels een hosfeest door de zaal tijdens ‘Pikachu’, maar vooral vanwege hun chemie.

Het is knap hoe De Staat het gevoel geeft een greatest hits show te spelen terwijl de echte hits over drie avonden verspreid worden. De eclectische mix zorgt voor een dansbaar feestje. Alles klinkt bekend, maar toch ook typisch De Staat. Van de Status Quo gitaarrock tot de Kraftwerk dance en de Beastie Boys raps van ‘Input Source Select’. De Staat biedt het allemaal. En bewijst daarmee nogmaals de leukste rockband van Nederland te zijn.

PERIPHERY - 31/01 - 013Periphery zet stevige show neer in 013 en laat het publiek hongerig naar meer

BRUTALISMUS 3000 - 29/01 - MELKWEG Brutalismus 3000 is een relatief jong duo, dat hun eerste single Horíme,...