VERSLAG: The Darkest Tour: Filth Fest - 3/12 - 013

Podiuminfo was aanwezig bij The Darkest Tour: Filth Fest in 013 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 18 foto's.

The Darkest Tour: Filth Fest - 3/12 - 013

Cradle Of Filth is de grootste black metalband ter wereld. Vanavond staat de band in de Tilburgse 013 en ze hebben een flinke package aan support acts meegenomen. Cradle Of Filth heeft nogal wat kritiek te verduren gehad richting hun live performances. Het is dus aan hen om het tegendeel te bewijzen.

Asrai is de band die de avond mag openen. Deze Nederlandse gothic metalband is in staat om een hoop emoties op te wekken vanavond. Wat opzich een prestatie is, mits deze emoties van positieve aard zijn. De uitraling van deze band is zo ontzettend fake dat ze vooral voor veel irritatie zorgen tussen de aanwezigen. De zangeres zingt vanavond best behoorlijk en afgezien van het feit dat de muziek niet bepaald hoogstaand is, is het spel kwalitatief gezien ook niet verkeerd, maar dat is het dan ook wel. De band heeft simpelweg geen ballen op het podium. Met alleen wat rare pakjes en kapsels kom je er niet.

De volgende band die mag aantreden is het Griekse Septic Flesh. Aan hen is de altijd eervolle taak opgelegd om de zure nasmaak van de voorgaande band weg te spoelen. Gelukkig hoeft het publiek daar niet lang meer voor te vrezen. Deze band zal vanavond uitgroeien tot een van de beste acts van de avond. Septic Flesh geeft een fenomenaal strakke show weg. Bij het inzetten van 'Communion', van het gelijknamige album, wordt het publiek direct bij de haren naar voren gesleept. De progressieve deathmetal wordt zo ontzettend goed neergezet dat je armharen er spontaan van omhoog springen. De zanger is goed bij stem, de gitaristen spelen uiterst goed in op de symfonische elementen en met de ritmische kwaliteiten van de brilliante drummer van deze band wordt dit optreden prachtig neergezet. Nummers als 'We The Gods' en 'Anubis' zorgen voor verbazend goed samenspel. Dit optreden was in een woord overweldigend te noemen.

De volgende band staat dus een flinke taak te wachten om het voorgaande optreden te overtreffen. Moonspell is al eens eerder op tour geweest met Cradle Of Filth en is dus een oude bekende van de fans. Het optreden van Septic Flesh kunnen ze helaas niet overtreffen. Wel zet deze band een goed optreden op de planken. Een mooie donkere sfeer wordt gecombineerd met zeer degelijk spel en goed contact met het publiek. Echter is het na twintig minuten wel mooi geweest en begint het lichtelijk te vervelen. Het publiek wordt bij vlagen nog wel wakker geschud door muzikale hoogstandjes, maar daar blijft het bij. Moonspell geeft een prima optreden weg, niet meer en niet minder.

De laatste band uit het handje vol support acts is er niet zomaar een. Gorgoroth is een black metalband van formaat en dat bewijzen ze vanavond. Het podium is voorzien van vier grote kruizen. Aan ieder kruis wordt door middel van touwen een persoon gehangen, met een zwarte zak over het hoofd als enige kledingstuk. Om nog maar eens duidelijk te laten zien dat we naar een satanistische band gaan kijken. Wanneer de band opkomt wordt direct de snelle blastbeat ingezet en beginnen de gitaristen de mineur akkoorden als bezetenen uit hun instrumenten te scheuren. Zanger Gaahl is bijzonder goed bij stem en laat door middel van weinig contact met het publiek en zijn imponerende blik zien hoe je black metal op het podium moet presenteren. Het is ontzettend knap hoe deze band zonder gebruik van een toetsenist zo'n mooie duistere sfeer kan neerzetten met hun muziek. 'Incipit Satan' is niet alleen een van de hoogtepunten van deze band, maar van de hele avond. Over het nummer 'Profetens Åpenbaring' valt exact hetzelfde te zeggen. In deze laatst genoemde track is het prachtig om te zien en te horen dat Gaahl tevens over een geweldig zuivere stem beschikt. Ieder individueel bandlid legt ontzettend veel gevoel in de nummers. Wanneer het optreden voorbij is verlaat de band direct het podium. Bij iedere andere band zou dit als arrogant worden beschouwd, maar dit hoort gewoon bij een band als Gorgoroth. Prachtig optreden!

Nu is het de beurt aan Cradle Of Filth. Een band die al een aantal jaartjes meegaat en uitgegroeid is tot letterlijk de grootste in zijn genre. De vraag is echter of een band met zo'n status het live ook waar kan maken. Aan het eind van dit stuk zou ik daar een antwoord op moeten hebben.

Wanneer de band opkomt begint het publiek vanzelfsprekend te juigen. Wat echter wel een bizar fenomeen is, is dat er gillende meisjes door de zaal klinken wanneer zanger Dani het podium betreedt. Niet bepaald een gebeurtenis welke je regelmatig zal treffen bij een concert van een black metalband. Op het moment dat de band begint te spelen klinkt het allemaal heel behoorlijk. Het spel is prima, de toetseniste verzorgt het donkere element goed en er lijkt geen vuiltje aan de lucht. Dan komt de zang erbij en pijn aan de oren is het gevolg. De diepe grunt van Dani is prima. Wanneer de band speelt en Dani deze stem opzet klinkt het allemaal vrij degelijk en is Cradle Of Filth een band welke live prima uit de verf komt. Bleef het daar maar bij, want zijn hoge krijsen zijn niet om aan te horen en daarnaast gewoon lachwekkend. Grijnzen en schaterlachen zijn beelden die om je heen volop te zien zijn tijdens een optreden van Cradle Of Filth. Alsof je naar cabaret zit te kijken. In ieder nummer komt het afschuwelijke gegil terug en daarmee worden nummers als 'Dusk And Her Embrace', die op de plaat goed klinkt, finaal de grond in geramd. De presentatie op het podium is niet meer dan aardig te noemen. Wanneer er na een aantal nummers ineens een drie meter hoge robot-achtige gestalte het podium op komt draven komen ook de grijnzen weer tevoorschijn. Dit soort taferelen voegen helemaal niets toe aan het optreden en de band maakt zich alleen maar ontzettend belachelijk. Muzikaal gezien was het, op de drummer na, die vaak niet helemaal uitkwam met zijn fills, wel ok. Cradle Of Filth is echter geen goede live band en aangezien het feit dat ze al even op het podium staan vraag ik me af of ze dat ooit zullen worden.

“Filth Fest” kent twee ware hoogtepunten en wel de optredens van Septic Flesh en Gorgoroth. Het is mooi, maar ook beschamend om te zien dat een wereldberoemde band als Cradle Of Filth op deze manier weggespeelt wordt door zijn voorprogramma's. Afgezien van Asrai, wiens optreden nog minder was, was het optreden van Cradle Of Filth de teleurstelling van de avond.

FOTOGRAFIE: Tim van Veen

12
Gorgoroth foto The Darkest Tour: Filth Fest - 3/12 - 013 Gorgoroth foto The Darkest Tour: Filth Fest - 3/12 - 013 Cradle Of Filth foto The Darkest Tour: Filth Fest - 3/12 - 013 Cradle Of Filth foto The Darkest Tour: Filth Fest - 3/12 - 013 Cradle Of Filth foto The Darkest Tour: Filth Fest - 3/12 - 013 Cradle Of Filth foto The Darkest Tour: Filth Fest - 3/12 - 013

12

BURY YOUR DEAD - 30/11 - MEZZDe Mezz Breda is vanmiddag het toneel voor het extremere genre. Vanavond zal...

MASTODON - 30/11 - TIVOLI Terwijl ze als support op tour zijn met Slayer, doet Mastodon ook nog een...