VERSLAG: Mastodon - 30/11 - Tivoli

Podiuminfo was aanwezig bij Mastodon in Tivoli voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 6 foto's.

Mastodon - 30/11 - Tivoli

The Unholy Alliance Chapter III, één van de grootste metaltours, reist momenteel door Eurpa. De bands Slayer, Amon Amarth, Trivium en Mastodon streken tevens neer in Nederland en wisten onlangs een groot feest te maken in de Heineken Music Hall. Mocht je erg onder de indruk geraakt zijn door één van de voorprogramma's of misschien wilde je juist niet zoveel betalen, omdat je enkel het voorprogramma interessant vond, dan heb je vandaag geluk. Het Utrechtse Tivoli heeft de heren van Mastodon uitgenodigd voor een eigen headline show.

De headliner wordt tijdens de tour bijgestaan door het trio Fiend Without a Face. Wat niet alleen feitelijk een hobbybandje is van de headliners, maar ook exact klinkt als één. Het komt enorm rommelig over en het lijkt meer op een uitgebreide jamsessie, in plaats van een goede opwarmer voor Mastodon. De heren lenen de bandnaam van een sciencefiction film uit 1958 en de muziek zou een perfecte soundtrack voor deze kunnen zijn. Ze linken zichzelf aan de genres surf, bluegrass, psychobilly en het is hierdoor heel andere koek. In het publiek is er weinig reactie en niemand weet zich echt een houding te geven. Na een paar nummer is het gedaan met het optreden en worden we met een vreemd gevoel achterlaten, wachtend op wat de rest van de avond brengt.

We worden entertainded door een apparte keuze in muziek, totdat de lichten doven en de muziek abrubt stopt. Het kan eindelijk gaan beginnen. De leden komen één voor het podium op en het as stopt helaas bij drie leden. Het was te verwachten, gitarist Bill Kelliher is nog altijd geblesseerd en Mastodon is teruggebracht naar een drietal. Gelukkig blijkt al snel dat het zonder de gitarist even indrukwekkend is als met. De Amerikaanse band weet met hun ingewikkelde metalmuziek heel de zaal nummer lang met open mond te laten staan. De nummers zijn keer op keer complex, hoekig en bevatten thema's over monsters en andere wanschepsels. Alles gebracht met een perfectie presentatie, die het nog beter maakt dan op de albums.

De band is sinds 1999 actief en nog altijd op tour rond het album Blood Mountain (recensie). Dat de nummers wellicht wat over datum zijn, maakt gelukkig niks uit. Ze zijn het spelen nog altijd niet zat en brengen met veel enthousiasme en overtuiging een uur lang aan muziek.

Na alle grote festival aangedaan te hebben en geopend te hebben voor grote bands in grote zalen, staat Mastodon eindelijk zelf centraal. Vanavond laten ze zien deze last perfect te kunnen dragen. Met trots kunnen de heren terugkijken naar vanavond, niet alleen naar de massale opkomst, maar ook naar hun geweldige optreden. Wellicht aan de korte kant, maar hierdoor niet minder strak en goed.

FOTOGRAFIE:

Mastodon foto Mastodon - 30/11 - Tivoli Mastodon foto Mastodon - 30/11 - Tivoli Mastodon foto Mastodon - 30/11 - Tivoli Mastodon foto Mastodon - 30/11 - Tivoli Mastodon foto Mastodon - 30/11 - Tivoli Mastodon foto Mastodon - 30/11 - Tivoli

THE DARKEST TOUR: FILTH FEST - 3/12 - 013Nadat het daglicht was overleden, de kerken waren afgebrand en er in de wijde...

FOALS - 25/11 - TIVOLI Foals zei hun optreden op Lowlands slechts enkele dagen van te voren af. Hier...