VERSLAG: Jack Johnson - 13/7 - Zuiderpark

Podiuminfo was aanwezig bij Jack Johnson in Het Zuiderpark voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 8 foto's.

VERSLAG: Ike Breed

12

Jack Johnson - Zuiderpark - deel 2

Na een intermezzo voor het ombouwen van het podium, is het tijd voor het optreden waar de meeste mensen vanavond voor zijn toegestroomd; dat van Jack Johnson. Alle middelen zijn ingezet om de juiste sfeer neer te zetten - en met succes. Achter op het podium zijn grote videoschermen opgehangen waarop videobeelden voorbij komen; van de zee, exotische bomen of zeemeeuwen. Meeuwen zijn trouwens ook fysiek aanwezig; bij het vallen van de avond zwermen ze boven het park, in de hoop ergens nog een achtergelaten patatje te kunnen meepikken. Wanneer Jack Johnson het podium op komt, barst een luid gegil los onder het vrouwvolk vooraan. Bij deze groep bezoekers kan de drieendertigjarige singer-songwriter weinig fout doen. Dit blijkt wel wanneer hij tot twee keer toe de tekst van 'Wasting Time' volledig kwijtraakt. Toetsenist Zach Gill - ook lid van de band van Animal Liberation Front, die eveneens getekend is bij Brushfire Records - moet bijspringen door de zangpartijen van dit nummer voor zijn rekening te nemen. Jack Johnson zelf verontschuldigd zich; hij raakt te veel in de war door alle mooie vrouwen vooraan. Zo'n bewering is olie op het vuur van deze vrouwen, het gegil zwelt nog meer aan. Wanneer Johnson bij 'Banana Pancakes' weer de juiste woorden niet kan vinden, wordt hem nog altijd weinig kwalijk genomen.
Over liedteksten en sfeer gesproken; achteraan op het veld staan een Aziatisch uitziende man en vrouw, driepotige klapstoeltjes voor de neus. Zij heeft Jack Johnsons laatste album, Sleep Through The Static, waarschijnlijk net aangeschaft en staat nu met het CD-boekje in de hand de nummers luidkeels mee te zingen; hij heeft een verrekijker in zijn hand en houdt die voor zijn ogen, zodat hij toch zoveel mogelijk kan meekrijgen van wat er op het podium gebeurt. Een prachtig sfeerbeeld.
"Yo, what's up, this is G. Love (...) and I got my man Jack Johnson in the studio today. (...) My man Jack, tell'em what time it is." Zo hoorden we G. Love op het intro van het nummer 'Rodeo Clowns' van het album Philadelphonic van G. Love & Special Sauce. Dat was 1999. In 2003 stond Jack Johnsons versie dat nummer op zijn album On And On; vanavond nodigt Jack Johnson zijn vriend Garret Dutton alias G. Love op het podium uit om samen het nummer te komen spelen, gevolgd door 'Staple It Together', een nummer van Jack Johnsons voorgaande albums In Between Dreams. 'Rodeo Clowns' is niet het enige nummer dat de twee samen opnamen en dat ze vandaag ook live kunnen samenwerken is toch wel een reden waarom dit concert iets extra's krijgt.
Ook bij de toegift wordt lekker op het sentiment ingespeeld. De schermen waarvoor Jack Johnson - nu zonder zijn begeleidingsband - op zijn acoustische gitaar staat te spelen vertonen een nachtelijke hemel met een halve maan. Een drietal lampionnen dat vanuit het publiek wordt opgelaten draagt overigens ook bij aan die sfeer. G. Love komt nogmaals het podium op; samen zingen hij en Jack het nummer 'Rainbow', een nummer dat op de soundtrack van Johnsons surffilm Thicker Than Water te vinden is. G. Loves vaardigheid met de mondharmonica komt van pas bij het nummer 'Better Together'; "We'll look at the stars when we're together" zingt Jack, met op de schermen achter zijn rug een sterrenhemel.
"Ja, ik vond het echt heel leuk. Hij klinkt echt precies zoals op CD," zegt een telefonerend meisje op Den Haag Centraal na afloop van het concert. Jack Johnsons optreden was niet echt verrassend, maar daar zaten de meeste fans ook helemaal niet op te wachten. Zij accepteerden het ook volledig dat hij zijn tekst meermalen kwijt was, het publiek was erg vergevingsgezind. G. Love & Special Sauce waren minder overtuigend dan tijdens eerdere shows; de nummers die G. Love en Jack Johnson samen speelden waren wellicht nog het meest de moeite waard.

12

FOTOGRAFIE: Tim Leguijt

G. Love & Special Sauce foto Jack Johnson - 13/7 - Zuiderpark G. Love & Special Sauce foto Jack Johnson - 13/7 - Zuiderpark G. Love & Special Sauce foto Jack Johnson - 13/7 - Zuiderpark G. Love & Special Sauce foto Jack Johnson - 13/7 - Zuiderpark Jack Johnson foto Jack Johnson - 13/7 - Zuiderpark Jack Johnson foto Jack Johnson - 13/7 - Zuiderpark Jack Johnson foto Jack Johnson - 13/7 - Zuiderpark Jack Johnson foto Jack Johnson - 13/7 - Zuiderpark

TRACY BONHAM - 01/09 - NIEUWE NORAfgelopen maandag gaf zangeres Tracy Bonham een optreden in de Nieuwe Nor in...

THE B-52'S - 19/7 - PARADISO De B-52's is een legendarische band die zo maar weer eens Paradiso aandoet....