VERSLAG: Jack Johnson - 13/7 - Zuiderpark

Podiuminfo was aanwezig bij Jack Johnson in Het Zuiderpark voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 8 foto's.

VERSLAG: Ike Breed

12

Jack Johnson - Zuiderpark - deel 1

Jack Johnson / G. Love & Special Sauce / DJ Ease
Blauwe lucht, de ondergaande zon en een grasmat, die het festival Parkpop twee weken eerder goed heeft weten te overleven; uitstekende ingrediënten voor een avondje chillen in het park. Een hapje, een drankje – bier uit een plastic beker of wijn uit een fles – en natuurlijk een muziekje erbij; een beetje downtempo en een gitaarmuziekje… Na een wisselvallige week wat het weer betreft, is het Haagse Zuiderpark op deze zondagavond prima vertoeven. De mensenmenigte die in overvolle trams wordt aangevoerd, doet vermoeden dat dit de afgelopen dagen niet anders geweest is. Reefslippers met daarboven het liefst ietwat baggy shorts; je zou bijna denken dat hele volksstammen zojuist van hun surfplank zijn gestapt op het Scheveningse strand om naar het Zuiderpark te komen. Naast een plek voor voetballende en picknickende Hagenezen, is dit vanavond ook het decor van een ‘avondvullend programma’, zoals het wordt aangekondigd; de concerten van Jack Johnson en G. Love & Special Sauce en de muzikale omlijsting van dj Ease.
Lokale snackketen en -kraampjes doen goede zaken bij de aanstromende concertbezoekers, die in een warm bad van door Dj Ease – beter bekend als Nightmares on Wax - het veld op gestuurde klanken terecht komen. Verspreid over het veld, met een samenklontering rond het podium, wordt er vooral nog veel gechilld. Broodjes warme beenham gaan als zoete broodjes over de toonbank en er worden flessen wijn besteld en biertjes in een glitterende of vrolijk bedrukte beker. De plek die na afloop van Parkpop één grote ravage was van plastic bekertjes en papier - op de grond belande Nieuwe Revu’s - zal dat vanavond niet worden. Wanneer het statiegeld voor een bekertje evenveel bedraagt als de prijs voor een nieuw biertje, zullen weinig mensen het laten rondslingeren. Ongetwijfeld geen toeval dat deze ‘harde hand’ wordt gehanteerd bij een concert van Jack Johnson, een artiest die zich hard maakt voor het klimaat.
Het publiek kan niet wachten tot Jack Johnson zich op de bühne begeeft, maar krijgt eerst G. Love & Special Sauce voorgeschoteld. Rap'n blues is het label dat zij ooit zelf plakten op hun muziek; dit is nog steeds de basis, tegenwoordig overgoten met een stevig rock-, funk- en soulsausje. Ooit - in 1992 - begonnen als duo, lang tijd spelend als trio, hebben zanger/gitarist/mondharmoncaspeler Garrett Dutton (G. Love), bassist Jimi Jazz (Jimi Prescott) en drummer Jeffrey Clemens (Houseman) ondertussen versterking gekregen van toetsenist Mark Boyce. Het is niet de eerste keer dat ze in het Haagse Zuiderpark spelen trouwens; in 1997 stonden ze al op Parkpop. Het is ook niet voor het eerst dat G. Love & Special Sauce en Jack Johnson samen op tour zijn. Drie jaar geleden waren ze ook samen op pad, al gaven ze toen afzonderlijke concerten in Paradiso, een week na elkaar. Deze groep uit Philadelphia had toen het geluk te spelen voor een zaal vol aandachtig luisterende mensen - eveneens in opperzomerse stemming. Zo'n concert waarbij je de plastic bekers kon horen vallen. De mensenmassa die zich nu voor het imposante podium heeft verzameld is vooral afwachtend.
Net als Jack Johnson heeft deze support act zojuist een nieuw album uit, via Johnsons platenlabel Brushfire Records, wat natuurlijk flink gepromoot moet worden. Door de rest van het repertoir wordt in vogelvlucht heen gefladderd; 'Blues Music' en een energiek 'Cold Beverage' van het selftitled album uit 1994, 'Stepping Stones' van Yeah, It's That Easy en 'The Hustle' van het gelijknamige album komen voorbij. Van de nieuwe plaat, Superhero Brother, passeren nummers als het soulvolle 'City Livin'' en het bluesy 'Grandmother', dat door G. Love opgedragen aan alle grootmoeders, de revu. In de categorie 'gastartiesten' weet vooral een Belgische zaneres in goud-met-zwarte outfit - wat is haar naam? - indruk te maken. Dat komt niet alleen door de jam die zij met de band doet, maar ook doordat zij zich vervolgens ontpopt tot een stoere human beatboxer. Hoewel het geen slecht optreden is, dat G. Love & Special Sauce geven, weten ze ook niet echt te overtuigen. Dit heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat het grootste deel van het publiek geen flauw idee heeft wie ze voor zich hebben staan. Hoewel er evengoed geapplaudiseerd wordt tussen de nummers door, slaat de muziek niet écht aan. Wanneer op de grote schermen naast het podium het publiek in beeld wordt genomen, wordt hier enthousiaster op gereageerd dan op de muziek van dit viertal. Het podium lijkt hierdoor eigenlijk wat te groot voor hen.

12

FOTOGRAFIE: Tim Leguijt

G. Love & Special Sauce foto Jack Johnson - 13/7 - Zuiderpark G. Love & Special Sauce foto Jack Johnson - 13/7 - Zuiderpark G. Love & Special Sauce foto Jack Johnson - 13/7 - Zuiderpark G. Love & Special Sauce foto Jack Johnson - 13/7 - Zuiderpark Jack Johnson foto Jack Johnson - 13/7 - Zuiderpark Jack Johnson foto Jack Johnson - 13/7 - Zuiderpark Jack Johnson foto Jack Johnson - 13/7 - Zuiderpark Jack Johnson foto Jack Johnson - 13/7 - Zuiderpark

TRACY BONHAM - 01/09 - NIEUWE NORAfgelopen maandag gaf zangeres Tracy Bonham een optreden in de Nieuwe Nor in...

THE B-52'S - 19/7 - PARADISO De B-52's is een legendarische band die zo maar weer eens Paradiso aandoet....