VERSLAG: Rhapsody 23/02

Podiuminfo was aanwezig bij Rhapsody in Effenaar voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 24 foto's.

Bekijk de Rhapsody 23/02 foto's

VERSLAG: Stefan Zegerius

Rhapsody 23/02

Vanavond vindt in de Eindhovense Effenaar een bijzonder optreden plaats. Een van die optredens waar menig metalfan later spijt van zal krijgen als hij of zij het aan zich voorbij heeft laten gaan. Voor het zover is mogen twee support acts hun opwachting maken.

Door file problemen heeft deze reviewer het Hongaarse Scarlet Aura helaas moeten missen. We gaan dus snel door naar het Finse Beast In Black. Dit blijkt typisch een support voor een grote powermetal band. Het is heavy metal op zijn vrolijkst. De catchy melodietjes in combinatie met de grote glimlachen op de gezichten van de heren zorgen bijna voor een karikatuur van zichzelf. Het geluid staat werkelijk waardeloos afgesteld. De basdrum overstemt alles, waardoor het soms lastig luisteren is naar deze band. De zanger doet zijn best om boven het lage geweld uit te komen, wat overigens bij vlagen aardig lukt. Dan blijkt de beste man nog een degelijke strot te hebben ook. Het blijft echter een optreden waar niemand hele waardevolle herinneringen aan zal overhouden.

Dit gaat gelukkig niet op voor de hoofdact van de avond. Rhapsody is een band die enorme ups en downs heeft gekend in de loop der jaren. Van rechtszaken met betrekking tot de bandnaam, welke heeft geresulteerd in een wijziging naar Rhapsody Of Fire, tot verschillende wijzigingen binnen de band. Rhapsody Of Fire is inmiddels een volledig nieuwe band waar alleen toetsenist Alex Staropoli uit de originele bezetting nog deel van uit maakt. Vanavond staat de band gewoon als Rhapsody op de planken. Staropoli is het enige ontbrekende originele bandlid. Het intro-nummer 'In Tenebris' brengt de sfeer lekker de zaal in. Wanneer de klassieker 'Dawn Of Victory' vervolgens wordt ingezet is iedereen direct los. Hierop volgt de ene klassieker na de andere waar 'Beyond The Gates Of Infinity' toch wel het muzikale hoogtepuntje van is. Wanneer de ballad 'Wings Of Destiny' wordt gespeeld kan zanger Fabio Lione zijn vocale klasse laten zien. Helaas valt het in de zaal een beetje dood. Bij het betoverende 'Symphony Of The Enchanted Lands' wordt echter elke dooddoener van tafel geveegd. Dit ruime 13 minuten durende meesterwerk wordt fantastisch gespeeld en is meteen het hoogtepunt van de avond. Richting het einde zingt Lione nog een cover van Andrea Bocelli's 'Con te partirò', welke bijzonder goed uit de verf komt. Er wordt zelfs luidkeels meegezongen. Na het snelle 'Holy Thunderforce' verlaat de band het podium om uiteraard nog terug te keren voor een toegift. Deze bestaat uit het muzikaal imponerende 'Rain Of A Thousand Flames', 'Lamento Eroico' en het populairste nummer 'Emerald Sword'. Hiermee eindigt een fantastisch optreden.

Rhapsody zet vanavond een ijzersterke show neer. Het was perfect geweest wanneer ook de toetsenist op het podium had gestaan. Dit mag de pret echter niet drukken. Deze show gaat de geschiedenisboeken in. Een farewell tour om nooit te vergeten!

FOTOGRAFIE: Jarka van der Velden

12
Scarlet Aura foto Rhapsody 23/02 Scarlet Aura foto Rhapsody 23/02 Scarlet Aura foto Rhapsody 23/02 Scarlet Aura foto Rhapsody 23/02 Scarlet Aura foto Rhapsody 23/02 Beast In Black foto Rhapsody 23/02 Beast In Black foto Rhapsody 23/02 Beast In Black foto Rhapsody 23/02 Beast In Black foto Rhapsody 23/02 Beast In Black foto Rhapsody 23/02 Beast In Black foto Rhapsody 23/02 Beast In Black foto Rhapsody 23/02

12

SILJE NERGAARD - 24/02 - TIVOLIVREDENBURGEen sfeervol concert in Cloud Nine van TivoliVredenburg van deze Noorse Jazz...

HAEVN -23/02 - PARADISO Gisteren zou Haevn het nieuwe album presenteren maar dat is even uitgesteld...