VERSLAG: Jake Bugg - 4/2 - Doornroosje

Podiuminfo was aanwezig bij Jake Bugg in Doornroosje voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 12 foto's.

Bekijk de Jake Bugg - 4/2 - Doornroosje foto's

VERSLAG: Marleen de Roo

Jake Bugg - 4/2 - Doornroosje

Je eerste gitaar. Een akoestisch exemplaar, nog te groot om je handen en vingers goed te plaatsen. Maar na veel oefenen lukt het. Weken, maanden, jaren vliegen voorbij, je oefent uren op jouw kamer. Je schrijft liedjes en droomt ervan om ooit voor een groot publiek op te treden. Maar dan komt school, studie, feesten, liefde, misschien zelfs kinderen. En sta je op een avond in een volle Doornroosje in Nijmegen voor een show van die ene jongen die net zoals jij begon, maar wel heeft doorgezet.

Laten we eerlijk zijn, Jake Bugg had een streepje voor op menig jongen. Zijn ouders maakten zelf ook muziek en hadden ervaring met het opnemen van platen. De weg die Jake moest bewandelen om zijn gepingel daadwerkelijk op te nemen was iets korter. Maar hoe kan Jake zich onderscheiden van de rest?

Zijn eerste album Jake Bugg kwam in eigen land (Engeland) al meteen op nummer 1. Ook in Nederland was dit het beste album van de singer-songwriter tot nu toe. Op de hitsingle 'Lightning Bolt' van dit album moeten de bezoekers vanavond nog even wachten, want Jake Bugg begint deze bijzondere akoestische set met een rustig en nieuw nummer 'Hearts that Strain'.

Jake Bugg tourt op dit moment solo door Europa. Zijn akoestische set maakt het een intieme show, zelfs in de grote zalen. Op het podium ligt een vintage kleed en de lichten zijn zwak en sfeervol. Deze gemoedelijke sfeer maakt ook dat de bezoekers net iets stiller zijn dan normaal. Wat ook Jake opvalt als hij na twee nummers toegeeft dat de stilte hem zenuwachtig maakt.

De bezoekers die wel blijven praten tijdens de show, weet Jake te overstemmen tijdens 'Strange Creatures' met schitterend gitaarspel en de bekende single 'Trouble Town', als het refrein luid wordt meezongen. Tijdens zijn oude ballade 'Saffron' en het nieuwere 'How soon the dawn' heeft hij meer moeite de aandacht vast te houden. Hij noemt zijn derde album, met de toepasselijke titel On my own 'raar' en speelt daar ook weinig nummers van.

Het is vrij eenzaam alleen op het podium, maar Jake lijkt in zijn element. Tijdens 'Seen it all' neemt hij tijdens de abrupte stop in het nummer, even de tijd om een slokje te nemen en te proosten. En als blijkt dat hij 'Simple as this' is vergeten, speelt hij hem gewoon even tussendoor. Van de zenuwen in het begin van de set is niets meer te merken als hij het gevoelige, donkere 'Broken' inzet en het muisstil in de zaal is. Op zijn knauwende zangstem en strakke gitaarspel na, hoor je niets meer in de zaal. Het is Jake gelukt het vooral mannelijke publiek mee te krijgen met maar liefst 21 nummers van 4 albums.

En hoewel sommige fans alleen voor de bekende hit komen, die hij aankondigt als 'obscure b-side', is Jake Bugg meer dan een jongensdroom die uitkomt.

FOTOGRAFIE: Matthijs Mekking

foto Jake Bugg - 4/2 - Doornroosje  foto Jake Bugg - 4/2 - Doornroosje  foto Jake Bugg - 4/2 - Doornroosje  foto Jake Bugg - 4/2 - Doornroosje Jake Bugg foto Jake Bugg - 4/2 - Doornroosje Jake Bugg foto Jake Bugg - 4/2 - Doornroosje Jake Bugg foto Jake Bugg - 4/2 - Doornroosje Jake Bugg foto Jake Bugg - 4/2 - Doornroosje Jake Bugg foto Jake Bugg - 4/2 - Doornroosje Jake Bugg foto Jake Bugg - 4/2 - Doornroosje Jake Bugg foto Jake Bugg - 4/2 - Doornroosje Jake Bugg foto Jake Bugg - 4/2 - Doornroosje

YUNGBLUD - 28/01 - MELKWEGNog geen album uit maar wel talloze (uitverkochte) shows in Nederland:...

STEEL PANTHER - 3/2 - 013 Er is maar één band die hun gitaren natter krijgt dan de vrouwen op de eerste...