Podiuminfo was aanwezig bij Wheatus in Bitterzoet voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 16 foto's.

Bekijk de Wheatus - 07/06 - Bitterzoet foto's

VERSLAG: Francis Pronk

Wheatus - 07/06 - Bitterzoet

Amerikaanse band Wheatus is vooral bekend van hun hit ‘Teenage Dirtbag’, die alweer zeventien jaar geleden uitkwam. Eind van dit jaar komt het inmiddels zesde studioalbum van de band uit.

Er hangt de hele avond een goede sfeer in Bitterzoet. De bandleden mengen zich voor aanvang in het publiek en maken hier en daar een babbeltje.

Het voorprogramma wordt verzorgd door Mike Doughty uit Tennessee. Opvallend is de bezetting van de band, want die bestaat voor de helft uit leden van Wheatus, waaronder Brendan B. Brown en Gabrielle Sterbenz, die in deze formatie de bijnaam ‘Sophie 3CPO’ heeft. Verder wordt hij o.a. bijgestaan door cellist Andrew Livingston. Het optreden lijkt op een jamsessie want het lijkt alsof er niet van tevoren is gerepeteerd. Zanger Mike geeft aan wanneer ze moeten stoppen en wanneer ze weer moeten invallen. Dit klinkt misschien heel rommelig, maar is in plaats daarvan een fantastisch schouwspel, waarbij je als kijker verstelt staat van de muzikaliteit van de muzikanten. De mysterieuze toetsenist, die zich achteraan op het podium heeft verstopt, blijkt de bassist van Wheatus te zijn.

Zanger en oprichter Brendan B. Brown is het enige nog originele lid van Wheatus. Hij vraagt het publiek wat ze willen horen. Er klinken verscheidene titels door de zaal. De band vertelt niet met een setlist te werken, maar laten alles aan het toeval over. De geïmproviseerde setlist bevat publieksfavorieten als ‘Leroy’, ’Lemonade’, ‘Fourteen’ en een cover van Erasure's ‘A Little Respect’. Een grappenmaker uit het publiek roept als verzoekje om ‘Satisfaction’. De bassist zet het deuntje van het nummer in en even later speelt de band een stukje van AC/DC’s ‘Thunderstruck’. “Het is lastig om bij dit nummer tegelijkertijd te zingen en gitaar te spelen”, aldus de frontman en hij haakt af. Naast keuzes uit het publiek, kiezen de leden ook zelf een paar nummers, zoals het nieuwe nummer ’Tipsy’.

Het is een erg intieme show en de show zit vol hilarische gebeurtenissen. De bassist die op de vingers kijkt van nieuwe toetsenist Brandon Ticer (die zich hier erg ongemakkelijk door voelt), een toeschouwer die zijn portemonnee van het balkon laat vallen en iemand uit publiek die probeert de portemonnee weer terug te gooien. Bassist Matthew Milligan omschrijft de situatie aan zijn mede bandleden, die niets hebben gemerkt. Ook tijdens ‘American In Amsterdam’ worden de nodige grappen gemaakt. De zanger verontschuldigt zich voor de vele Amerikanen die niet snappen wat een fietspad is.

Rond de klok van elf uur is het dan eindelijk tijd voor de grote hit: ’Teenage Dirtbag’. Mike Doughty sluit zich aan bij de band en rapt een stukje. Brendan B. Brown staat inmiddels in het publiek en joelt mee met de menigte. Hij gedraagt zich als een fan van zijn eigen band, maar dit maakt het alleen maar leuker. Het publiek mag de bridge zingen en de dansende menigte brult nog eenmaal het refrein mee.

Volgens drummer Leo Freire is dit alweer de 37e show van de tour. En wat voor één. Wheatus heeft ervoor gezorgd dat de fans een geweldige avond hebben gehad en zelf genieten de leden van elke minuut op het podium. ‘Teenage Dirtbag’ klinkt net zo perfect als het origineel dat we natuurlijk allemaal kennen. Al met al: een geslaagde avond vol nostalgie!

FOTOGRAFIE: Bart Notermans

12
Wheatus foto Wheatus - 07/06 - Bitterzoet Wheatus foto Wheatus - 07/06 - Bitterzoet Wheatus foto Wheatus - 07/06 - Bitterzoet Wheatus foto Wheatus - 07/06 - Bitterzoet Wheatus foto Wheatus - 07/06 - Bitterzoet Wheatus foto Wheatus - 07/06 - Bitterzoet Wheatus foto Wheatus - 07/06 - Bitterzoet Wheatus foto Wheatus - 07/06 - Bitterzoet Wheatus foto Wheatus - 07/06 - Bitterzoet Wheatus foto Wheatus - 07/06 - Bitterzoet Wheatus foto Wheatus - 07/06 - Bitterzoet Wheatus foto Wheatus - 07/06 - Bitterzoet

12

WEDNESDAY 13 - 06/06 - DYNAMOEx-Murderdolls en Frankenstein Drag Queens From Planet 13 frontman Wednesday...

PAUL WELLER - 07/06 - DOORNROOSJE Gisteren stond Modfather Paul Weller in een uitverkocht Doornroosje....