VERSLAG: Jet - 1/3 - Paradiso

Podiuminfo was aanwezig bij Jet in Paradiso voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

VERSLAG: Sietske Oud

Jet - 1/3 - Paradiso

De vier Denen van The Blue Van, vanavond voorprogramma van Jet, hebben nogal een gemêleerde uitstraling. De langharige toetsenist met een ketting in de vorm van een wietblad haalt zijn inspiratie duidelijk uit het Flower Power-tijdperk. Hij deelt het podium met een drummer die een cowboyhoed draagt, een zanger die met zijn dunne snorretje doet denken aan de gladde aanbidder uit de film There is Something About Mary en een bassist die met zijn uilenbril wat nerdy overkomt. Gemêleerd of niet, met hun rocky popliedjes weten ze de grote zaal van Paradiso in kort tijdsbestek warm te krijgen.

Zanger Steffen Westmark is goed bij stem en wordt voor de hoge tonen prima aangevuld door toetsenist Søren Christensen. Degene die het meeste vaart in de show brengt is echter bassist Allan Villadsen. Wanneer het even kan springt hij bovenop een versterker of op het orgel van zijn collega. De zaal vindt het prachtig en de sterkte van het gejoel is een vrij nauwkeurige graadmeter voor de hoogte van de bassist. Dat de Denen het niet alleen van uiterlijk vertoon moeten hebben blijkt uit het één-tweetje tussen de toetsenist en de zanger/gitarist. Steeds sneller en ingewikkelder wisselen strakke gitaarriffs en choreografische hoogstandjes op en rond het toetsenbord elkaar af.

Als ruim een half uur later hoofdact Jet het podium betreedt, wordt een bang vermoeden bewaarheid. De gepolijste rock&roll van de Australiërs steekt wat flets af bij het voorprogramma. Als na een kwartier ‘Take It or Leave It’ wordt ingezet, komt de show eindelijk op stoom. De bandleden versoepelen hun stijve en licht arrogante houding en maken tevens meer interactie met het publiek. Zo springt zanger Nic Cester op één van de boxen vooraan bij het podium om uitdagend boven het pubiek te gaan hangen. Niet veel later mogen wat aarzelend uitgestoken handen tevens de door hem toegestoken gitaar ‘bespelen’. Het zijn de opgeruwde randjes van een goed ge-oliede show.

Een show die het, ondanks het vorig jaar uitgebrachte tweede album, vooral moet hebben van de nummers van het debuutalbum Get Born. Twee nummers van dit album vormen dan ook de hoogtepunten van vanavond. Met de ballad ‘Look What You’ve Done’ creëert de band het meest intieme moment tijdens de show. Op de achtergrond van het podium ontrolt zich een gordijn van sfeerlichtjes en de zaal blijkt het nummer woord voor woord te kunnen meezingen. Iets wat een collectieve lach bij de bandleden veroorzaakt. Het tweede hoogtepunt is van energiekere aard en wordt bereikt met de hitsingle ‘Are You Gonna Be My Girl’. Iedereen in de zaal lijkt te hebben gewacht op de uitvoering van dit nummer. Voor het podium ontstaat een beschaafde pit en ook de rest van het publiek grijpt het moment aan om flink te dansen.

Al met al laten de Australiërs een tevreden, bijna uitverkocht, Paradiso achter. Rocken gebeurt vanavond echter alleen in de bovenzaal van Paradiso, tijdens de set van Bromheads Jacket. Klik hier voor de review van dit concert.

FOTOGRAFIE: Cosmo Vloedbeld

The Blue Van foto Jet - 1/3 - Paradiso The Blue Van foto Jet - 1/3 - Paradiso The Blue Van foto Jet - 1/3 - Paradiso The Blue Van foto Jet - 1/3 - Paradiso Jet foto Jet - 1/3 - Paradiso Jet foto Jet - 1/3 - Paradiso Jet foto Jet - 1/3 - Paradiso Jet foto Jet - 1/3 - Paradiso Jet foto Jet - 1/3 - Paradiso

AFTER FOREVER - 23/2 - W2Vorige week stond After Forever op het podium van W2 in Den Bosch....

RELAX - 23/2 - BOERDERIJ Vanavond staan er twee bands op het Boerderij-podium die de laatste weken...