VERSLAG: Relax - 23/2 - Boerderij

Relax - 23/2 - Boerderij

Vanavond staan er twee bands op het programma die de laatste weken voornamelijk op televisie te zien waren. Het zijn namelijk de bands van MTV Road Rally, Relax (NL) en Kawada (B). Tijdens dit programma moeten beide bands met een busje door Europa toeren, zonder geld, mobiele telefoons en dergelijke. Met het geven van optredens moeten ze aan geld zien te komen voor eten en bijvoorbeeld een slaapplek.

Was er tijdens de Road Rally nog een strijd tussen de bands, vanavond staan ze gezamenlijk op het podium. Volgens de poster begint de avond om 21.00 uur, maar wanneer ik binnenkom om 20.45 uur blijkt Kawada al halverwege zijn set te zijn. Wat meteen opvalt is dat er maar pakweg 25 man in de zaal staat, erg rustig dus. Volgens één van de medewerkers van de Boerderij begon de band met spelen toen er slechts mensen in de zaal stonden… Erg jammer, want de muziek is goed. Helaas is de podiumpresentatie minder geslaagd. De drummer en bassist spelen gewoon strak en daar valt dan ook weinig op af te dingen. De rare bewegingen van de gitarist laten echter vele wenkbrauwen fronsen. De zanger/toetsenist weet met zijn energie het geheel nog enigszins te compenseren. Een goed debuutalbum, maar live kan er nog behoorlijk aan gesleuteld worden.

Een half uur nadat Kawaka het podium heeft verlaten, gaan alle lichten ineens uit. Vervolgens schieten de lampen op het podium aan en klinkt er een intro muziekje. Gelukkig is de Boerderij inmiddels voor de helft gevuld en is het lekker druk. De mannen van Relax betreden het podium onder een luid gejuich. Ze zetten in met een remix van het nummer ‘Rock-A-Spot’ en het publiek gaat meteen lekker los op de dansbare, relaxte beats. Na ongeveer drie nummers vraagt zanger, Llewy aan het publiek of ze iets meer naar voren willen komen. Niemand bedenkt zich en het feestje gaat verder aan de rand van het podium.

De klassiekers ‘Aksun’ en ‘Calling Ye Name’ worden in een hoog tempo gespeeld. De interactie met het publiek is wat minder dan anders. Llewy lijkt vanavond weinig te vertellen te hebben. Daarentegen speelt de band wel veel goeie nummers, waaronder nieuw materiaal. Natuurlijk kan ook de cd-single ‘Riot’ niet ontbreken. Ik heb in geen tijden zo’n energiek Relax gezien of wellicht beter: een relaxt Relax. Na ongeveer een uur dansen, swingen, springen en meezingen zit de show erop. De mannen verlaten het podium en het lijkt alsof ze het toch echt bij dit ene uurtje laten. Het publiek blijft echter maar juichen. Gelukkig komen de mannen nog één keer terug. ‘Big Shots’ knalt uit de speakers! Daarna is het toch echt afgelopen. Nu wachten tot april wanneer het nieuwe album Pirates Among Puppets van de, zoals ze zelf zeggen, No. 1 Live HipHop Band Extrordinair in de schappen ligt.

JET - 1/3 - PARADISODonderdagavond vond in Paradiso het vorig jaar gecancelde concert van Jet...

GOOSE - 22/2 - MELKWEG De nieuwste synth/pop/rock sensatie uit België heet Goose en waren in ons...