VERSLAG: Editors - 8/7 - Gashouder

Podiuminfo was aanwezig bij Editors in Westergasfabriek voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 12 foto's.

VERSLAG: Rob van der Zwaan

Editors - 8/7 - Gashouder Westerpark

Begin juli was het Westerpark een aantal jaar toneel van grote openluchtconcerten. Onder andere Radiohead, Leonard Cohen, Björk en Lenny Kravitz gaven mooie shows in de openlucht weg. De concerten zijn tegenwoordig ingewisseld voor drie dagen festival (Pitch en De Wereld Draait Buiten), maar op maandag 8 juli was er in de Gashouder nog wel een plekje voor Editors.

Het mag niet verbazen dat de band, die net als vorig jaar mocht headlinen op Rock Werchter, zo'n bijzondere en qua grootte bescheiden locatie met gemak wist uit te verkopen. Het is bovendien alweer drie jaar gelden dat de Britten een optreden in Nederland deden. Met Lowlands en Ziggo Dome nog op de touragenda, mag dit wel gezien worden als een groot uitgevallen generale repetitie.

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen: Editors heeft wel eens een memorabeler optreden gegeven. Openen met nieuw werk van 'The Weight of Your Love' is logisch. Het album is in Nederland op nummer 1 binnengekomen en Tom en kornuiten zijn daar terecht blij mee. 'A Ton of Love', nummer twee op de setlist, is bovendien een prima single. Als hierna Editors-klassiekers 'Bones', 'Munich' en 'Smokers Outside the Hospital Doors' worden ingezet, verwacht je dat de aandacht van het publiek wel gegrepen wordt. Helaas. Meer publieksreactie dan plichtmatig meeklappen op de meeklapmomentjes zit er nog niet in.

Tijd voor weer twee nieuwe nummers, waarmee de band een nieuwe spanningsboog probeert op te bouwen. Met het beukende 'Blood' hierna en het daaropvolgende 'An End Has a Start' lijkt dit prima te lukken. Zonde dat er weer gekozen wordt voor een nieuw nummer. Tijdens het mooie maar rustige 'Two Hearted Spider' is het voor velen weer interessanter om het weekend te bespreken dan Editors alle aandacht te geven. Editors herpakt daarna wel met 'You don't need this disease' (Bullets) en vooral 'Racing Rats', maar de magie is daarna net zo snel weer weg met 'The Phone Book'.

De toegift met het kleine akoestische 'Nothing', nieuwe stadion-meezinger 'Honesty' zit goed in elkaar en tijdens het als laatste nummer aangekondigde 'Papillon' schrikt het publiek nog even wakker voor een prima climax.

Editors stijgt vanavond niet boven zichzelf uit. Of het de locatie is, het lekkere weer buiten, of het feit dat de band minder dan 24 uur hiervoor voor meer dan 50.000 man op de Werchter-buhne stond, wie zal het zeggen? Aan de setlist lag het in ieder geval niet. Elk Editors-prijsnummer kwam langs. Het niveau was hoog, maar Editors mistte vanavond wat van hun kenmerkende intensiteit. Het zou zo maar kunnen dat het nieuwe stadion-fahige werk juist, in het enorme Ziggo Dome en als Alpha-afsluiter op Lowlands veel beter tot zijn recht komt. Laten we het hopen!

FOTOGRAFIE: Mark Ooms

Night Engine foto Editors - 8/7 - Gashouder Night Engine foto Editors - 8/7 - Gashouder Editors foto Editors - 8/7 - Gashouder Editors foto Editors - 8/7 - Gashouder Editors foto Editors - 8/7 - Gashouder Editors foto Editors - 8/7 - Gashouder Editors foto Editors - 8/7 - Gashouder Editors foto Editors - 8/7 - Gashouder Editors foto Editors - 8/7 - Gashouder Editors foto Editors - 8/7 - Gashouder Editors foto Editors - 8/7 - Gashouder Editors foto Editors - 8/7 - Gashouder

NAS - 10/7 - MELKWEGRapper Nasir bin Olu Dara Jones, oftewel Nas, debuteert in 1994 met het album...

ZOOMERAVOND: KRIS BERRY - 6/7 - ARTIS Dit jaar is het de 10e keer dat de ZOOmeravonden worden gehouden in Artis....