VERSLAG: Evanescence - 6/11/2006 - Paradiso

Podiuminfo was aanwezig bij Evanescence in Paradiso voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 8 foto's.

VERSLAG: Marcel Kamphuis

Evanescence - 6/11/2006 - Paradiso

Het laatste optreden van Evanescence in ons land is alweer drie jaar geleden. Dat de fans de achtjarige band tijdens deze afwezigheid niet vergeten zijn, bleek al uit de tien minuten waarin het concert uitverkocht. Ook vanavond hebben de fans er zin in. Al vroeg in de avond staat er een lange rij voor Paradiso.

Voordat de headliner begint krijgt Revelation Theory de eer om het publiek alvast op te warmen. Met een headliner van het formaat Evanescence zou je denken dat weinig mensen iets geven om dit opwarmertje. De band zelf heeft er echter zin in: "We are Revelation Theory from America and we’re going to beat the shit out of you the next forty minutes!". Het publiek blijkt de stevige rockband toch te zien zitten en doet goed mee. “Are you guys ready to rip the roof of this place? I want to see everybody going up and down!” Het dak van de oude kerk blijft zitten, maar ze hebben het publiek duidelijk op hun hand. Ook tijdens een rustig nummer kunnen ze op veel support rekenen. "If you have a cellphone or lighter, this is your chance to take it out." Naast mobiele telefoons en aanstekers gaan er ook opvallend veel fietslichtjes de lucht in.

Met het rustige nummer bewijst de band ook een ander gezicht te hebben. En dat staat hen erg goed. Dat de band uit Amerika komt, maakt de zanger nog eens extra duidelijk tijdens het laatste nummer dat hij zonder shirt zingt. Het lijkt alsof hij dan mooi even kan showen met zijn grote spieren en tatoeages. Wat mij betreft is het eerste Europese optreden van deze jongens zeker een succes. Of ze het ook zonder de headliner voor elkaar hadden gekregen, is echter de vraag.

Na een moeilijke tijd is Evanescence dan eindelijk terug in Nederland. Met een iets gewijzigde line-up zijn ze klaar om de nieuwe nummers aan het publiek te laten horen. De vijfentwintigjarige zangeres/pianist Amy Lee laat weten het zelf ook erg leuk te vinden om terug te zijn. Goed om te horen dat het wederzijds is! Ze wordt helemaal blij wanneer ze de reactie van het publiek hoort: “You guys sing all the new songs along too. Your country is even the loudest so far! Thank you!". Dat de band (nog) plezier heeft in het spelen blijkt tussen de nummers door. Terwijl de roadies bezig zijn met het (ver)plaatsen van de piano, spelen zij bekende covers (onder andere van Slayer). Amy moet erom lachen: “When have you guys secretly been working on these little between songs?” De spontaniteit bij de band is groot en hopelijk weten ze dat vast te houden.

In de setlist zijn het vooral nummers van het nieuwe album ‘Open Door’ die de aandacht krijgen, maar niemand die daar mee zit. Wanneer de band na één uur spelen het podium verlaat, is het geen verassing dat ze terug komen. Hun grootste hit ‘My Immortal’ mag natuurlijk niet ontbreken in de setlist. De fietslichtjes, aanstekers en mobiele telefoons kunnen nog één keer de lucht in. Wanneer de show erop zit, worden we gerust gesteld met de woorden “See you guys next year!”. Gelukkig hoeven we niet weer drie jaar op een vervolg te wachten! Waarschijnlijk speelt de band dan wel in een grotere zaal.

FOTOGRAFIE: Cosmo Vloedbeld

Revelation Theory foto Evanescence - 6/11/2006 - Paradiso Revelation Theory foto Evanescence - 6/11/2006 - Paradiso Revelation Theory foto Evanescence - 6/11/2006 - Paradiso Evanescence foto Evanescence - 6/11/2006 - Paradiso Evanescence foto Evanescence - 6/11/2006 - Paradiso Evanescence foto Evanescence - 6/11/2006 - Paradiso Evanescence foto Evanescence - 6/11/2006 - Paradiso Evanescence foto Evanescence - 6/11/2006 - Paradiso

TOOL - 9/11/2006 - AHOYTool speelde dit jaar al twee keer eerder in Nederland; op Pinkpop en op 27...

BRUCE SPRINGSTEEN - 7/11/06 - SPORTPALEIS ANTWERPEN Met ‘We Shall Overcome: The Seeger Sessions’ bracht Springsteen dit voorjaar...