VERSLAG: Mick Hucknall - 5/3 - HMH

VERSLAG: Karst Jaarsma

Mick Hucknall @ HMH

Vorig jaar bracht Simply Red frontman Mick Hucknall het album American Soul uit. Op de plaat dook de zanger in de Amerikaanse soulgeschiedenis met covers van Ray Charles, Etta James en O.V. Wright. Dat de zanger nog lang niet uit de gratie is geraakt bij de grote schare vrouwelijke Simply Red fans blijkt vanavond wel. De Heineken Music Hall is goed gevuld en met name voorin hebben de gillende vrouwen de overhand.

De fans van Simply Red komen echter weinig aan hun trekken. Het repertoire van de klassieke band blijft beperkt tot een handvol nummers. Gebleven zijn de sexy blikken waarmee Mick afwisselend iedereen op de eerste rijen recht aan lijkt te kijken.

De band speelt strak en begeleid Hucknall uitmuntend. Elk nummer wordt voorzien van één of twee degelijke gitaarsolo’s. Desondanks weet niet elke cover volledig te overtuigen. Enkele momenten maakt de zanger zich er iets te gemakkelijk vanaf. ‘Don’t Let Me Be Misunderstood’ legt het duidelijk af tegen de versie van Eric Burdon & The Animals. Ook tijdens ‘I Only Have Eyes For You’, eindeloos gecovered door verscheidene Jazz artiesten, lijkt het dat Hucknall er meer uit had kunnen maken. Het zijn deze momenten waarbij je het gevoel bekruipt je op een nachtelijk cruise te bevinden. Het stemgeluid van Hucknall heeft het echter in zich om daar bovenuit te stijgen.

Dat bewijst Mick zelf ook regelmatig. Ook eindeloos gecovered is ‘I’d Rather Go Blind’. Dat maakt het lied moeilijk om nog mee te imponeren. Hier weet Hucknall zich echter voortreffelijk door de pijnlijke ballade heen te worstelen. Even bekruipt je zelfs iets van kippenvel. Ware het niet dat enkele mensen op carnavaleske toon staan mee te zingen. Ook het blues stuk halverwege sleept het optreden weg van het zeperige niveau dat altijd net om de hoek ligt.

Hoewel het een seated show betreft is het vanaf dit moment moeilijk om nog te blijven zitten. De funk maakt zijn entree en het tempo wordt fiks omhoog geschroefd. Deze lijn wordt doorgezet in de toegift waarbij inmiddels iedereen naar het podium toegesneld is om nog een laatste loense blik van Mick toegeworpen te krijgen. Met als afsluiter een stomende ‘Money’s Too Tight’ worden ook de trouwe Simply Red fans beloond voor het wachten. Daarmee levert Mick Hucknall een degelijke covershow af die helaas in de schaduw van mannen als Eric Burdon en Joe Cocker blijft staan.

AN PIERLE - 5/3 - STUKNa twee albums met de band White Velvet, keert An Pierlé terug naar haar...

FIDLAR - 2/3 - MELKWEG Na Lowlands zijn de surfrockers nu in de Amsterdamse Melkweg om terug te...