VERSLAG: FIDLAR - 2/3 - Melkweg

VERSLAG: Wouter Braaksma

FIDLAR - 2/3 - Melkweg

Begin dit jaar kwam FIDLAR met het gelijknamige debuutalbum. De recensies waren over het algemeen goed. Met korte krachtige surfrock nummers maken ze live menig podium onveilig en zijn ze nog steeds te boeken bij de fans thuis en zorgen ze zo voor de betere after party’s. Met titelnummers als ‘Cheap Beer’, ‘Cocaine’ en ‘Whore’ weet je dat je voor diepzinnige teksten ergens anders je heil moet vinden. Vanavond hoort in het teken te staan van een feestje. Of dat ook gebeurt wordt afwachten.

Zanger en gitarist Zac Carper wil eerst dat de driekwart gevulde zaal dichterbij het podium komt voordat het kwartet direct begint met ‘Cheap Beer’-het bekendste nummer van de band. Vanaf dit moment wordt het alleen nog maar beter: hoe meer bier er ingaat hoe zelfverzekerder de mannen worden en hoe energieker er gespeeld wordt. Vervolgens bij ‘Stoked and Broke’ komt ook het publiek los en zijn het vooral de tieners die er de rest van de avond een moshend feest van maken. Het is een goede balans tussen de nummers die al raggend aan elkaar geregen worden en de zanger die het publiek vermaakt met leuke opmerkingen. “You guys have to buy our merch over there because our band is broke and we need the money to reach the next city.” Om vervolgens ‘Get No Money’ in te zetten met het refrein “I Got No Money For Weed, Got No Money For Speed.”

Bij FIDLAR is de belangrijkste prioriteit om een feest te bouwen en dat lukt dan ook zeker vanavond. Zac vindt dat Amsterdam een rock ’n roll reputatie heeft en zegt dat iedereen het podium op mag komen. Dat gebeurt dan ook door de mosh tieners vooraan en enthousiast wordt er op het podium verder gefeest en is er zelfs een crowdsurfer op het kleine podium te spotten. De band heeft dan alleen maar teksten over kotsend verder bier drinken en het gebruik van drugs, ze geven zich wel volledig op het podium en dat werkt aanstekelijk. Verrassend is ook de goede samenzang tussen de leden.

FIDLAR bewijst door met het nodige kunst en vliegwerk over het podium te razen een geloofwaardige show neer te zetten. Het gehoopte feestje komt er dan ook op deze zaterdagavond en zo wordt de avond ideaal ingeluid door de ideale after party band.

MICK HUCKNALL - 5/3 - HMHIn het kader van zijn American Soul album geeft Mick Hucknall twee...

BIG SEAN - 2/3 - MELKWEG Big Sean kwam voor een bezoekje naar Amsterdam en speelde in de Melkweg....