VERSLAG: Limp Bizkit - 18/8 - Effenaar

Podiuminfo was aanwezig bij Limp Bizkit in Effenaar voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 15 foto's.

Limp Bizkit - 18/8 - Effenaar

Limp Bizkit, wellicht een van de grootste new metal bands allertijden. Met ruim 50 miljoen verkochte albums wereldwijd en hits als 'Nookie', 'Break Stuff' en 'Take A Look Around' zette de band rondom Wes Borland en Fred Durst Nederland voor het eerst sinds 6 jaar volledig op zijn kop!

Voorafgaand aan het concert op woensdagavond waren er op maandag- en dinsdagmiddag openbare repetities gepland. Deze konden dagelijks bezocht worden door 250 fans. Vooral op maandag leverde dit mooie combinaties op toen zanger Fred niet aanwezig was vanwege "een jetlag en andere formaliteiten". Fans kregen hierdoor daadwerkelijk de kans om met hun idolen op het podium een song van Limp Bizkit uit te voeren.

Het ging echter allemaal om de woensdagavond en vanaf het eerste moment wordt duidelijk gemaakt dat Limp Bizkit nog altijd even groot is en over minstens zoveel allure beschikt als tien jaar geleden. Gitarist Wes Borland staat nog altijd even stoïcijns gitaar te spelen en om zich heen te spugen waar zanger Fred Durst en bassist Sam Rivers over het podium stuiteren en de grote dosis energie waarover ze beschikken overbrengen op het publiek. Dit in combinatie met de strakke drumriffs van John Otto en samples van DJ Lethal maakt die zo herkenbare Limp Bizkit sound waarmee de band groot geworden is.

De avond wordt geopend met een aantal van de grote hits van weleer als 'Show Me What You Got', 'My Generation' en 'Living it Up' waarbij opvalt is dat Fred en zijn mannen nog steeds zo uitbundig zijn als een aantal jaren geleden. Op een aantal schoonheidsfoutjes na speelt de band een strakke set waarbij, helaas, niets aan het toeval wordt overgelaten. Wanneer Fred Durst tijdens 'Eat You Alive' het publiek induikt krijgt de security van de band echter toch een kleine hartverzakking.

Uiteraard komen alle grote hits vanavond voorbij. Hoogtepunten zijn ongetwijfeld 'Break Stuff', waarbij werkelijk niemand stil blijft staan en de Effenaar volledig uit z’n bol gaat, 'Take A Look Around' en 'Nookie'. Bij de George Michael-cover 'Faith' nodigt Fred al zijn vrouwelijke fans uit om het podium op te komen, wat wederom legendarische situaties oplevert. Vanuit het publiek wordt de klassieker “daar moet een piemel in” ingezet, waarbij de zanger zijn uiterste best doet om de tekst mee te zingen.

Er is eigenlijk niet veel op te merken aan de show van Limp Bizkit vanavond maar de lange stiltes tussen de songs, vaak opgevangen met flauwe samples van DJ Lethal zoals de themesongs van The Ghostbusters en Beverly Hills Cop, duren vaak erg lang. Veder was het voor velen vooral een weerzien met hun jeugdhelden die lieten zien na al die jaren hun livereputatie meer dan waar te maken! Sterker nog: hun album Gold Cobra komt binnenkort uit en op 6 September zijn ze terug in Nederland voor een show in de Heineken Music Hall.

FOTOGRAFIE: Erik Luyten

12
Limp Bizkit foto Limp Bizkit - 18/8 - Effenaar Limp Bizkit foto Limp Bizkit - 18/8 - Effenaar Limp Bizkit foto Limp Bizkit - 18/8 - Effenaar Limp Bizkit foto Limp Bizkit - 18/8 - Effenaar Limp Bizkit foto Limp Bizkit - 18/8 - Effenaar Limp Bizkit foto Limp Bizkit - 18/8 - Effenaar Limp Bizkit foto Limp Bizkit - 18/8 - Effenaar Limp Bizkit foto Limp Bizkit - 18/8 - Effenaar Limp Bizkit foto Limp Bizkit - 18/8 - Effenaar Limp Bizkit foto Limp Bizkit - 18/8 - Effenaar Limp Bizkit foto Limp Bizkit - 18/8 - Effenaar Limp Bizkit foto Limp Bizkit - 18/8 - Effenaar

12

ED KOWALCZYK - 29/8 - VREDENBURGVanavond is Ed Kowalczyk terug in Nederland voor een korte toernee. Deze...

KASABIAN - 11/8 - TIVOLI Kasabian , de Britse rockband uit Leicester, heeft het de laatste jaren ver...