VERSLAG: Het Goede Doel - 11/4 - Ahoy

Het Goede Doel - 11/4 - Ahoy

‘Gekkenwerk’. Dat is de titel van het vorig jaar verschenen album van Het Goede Doel. De eerste in bijna twintig jaar. En nog eentje voor het goede doel ook, namelijk Viafrica. Het op één na laatste volwaardige album van Het Goede Doel was ook al verbonden aan een liefdadigheidsinstelling. Dat album, ‘Iedereen Is Anders Volgens Het Goede Doel’ uit 1988, bracht de hitsingle ‘Alles Kan Eens Mens Gelukkig Maken’ voort; de enige nummer 1-hit voor zowel Het Goede Doel als René Froger. Op ‘Iedereen Is Anders’ haalden Henk Temming en Henk Westbroek (die samen met producer/gitarist Sander van Herk Het Goede Doel vormden) nog meer Nederlandse artiesten van stal. Het speciale drie uur durende benefietconcert dat Het Goede Doel in Ahoy’ geeft is een beetje van dezelfde strekking. Populaire Nederlandse artiesten staan samen met Henk en Henk op het podium om liedjes te spelen.

Henk en Henk kennende, zal de titel ‘Gekkenwerk’ niet geheel zonder ironie bedoeld zijn. Het Goede Doel ging in 1991 uit elkaar. Tijdens een concert van de Friese popgroep De Kast, in 1999, werden Henk en Henk herenigd op het podium. Dat gaf de heren aanleiding om een paar reünieconcerten te geven, die plaatsvonden in 2001. Dit onder het mom “tien jaar gelukkig uit elkaar”. Tegelijkertijd verscheen de verzamelbox ‘Geef De Mensen Wat Ze Willen’, met daarop enkele nieuwe nummers; de eersten sinds de breuk een decennium eerder.

Het refrein van de toenmalige single ‘Alle Mensen Wonen Op De Aarde’ schetste opvallend genoeg tevens de verhoudingen tussen Westbroek en Temming in 2001: “Alle mensen wonen op de aarde voor zover ik weet, toch leeft niet iedereen op dezelfde planeet”. Na de reünieconcerten kregen zowel Temming als Van Herk een veeg uit de pan van Westbroek. De Utrechtse politicus en kroegbaas verweet in de landelijke media dat hij Temming een “grote zeikerd” vond en er zou niks kloppen van het door Sander van Herk geschreven boekwerk bij ‘Geef De Mensen Wat Ze Willen’. “Ik heb er twee pagina‘s van gelezen en toen heb ik het aan de kant gelegd”, vertelde Westbroek in een interview uit december 2003. “Ik heb nog nooit zoveel onzin gelezen!” Een reünie van Het Goede Doel leek voorgoed van de baan, totdat het detacheringbedrijf IT-Staffing Henk Westbroek benaderde een album te maken voor Viafrica. Temming zou het enkel produceren, maar al snel werd het een Henk en Henk-plaat. Van een volledige reünie is echter geen sprake; geen van de oude bandleden van Het Goede Doel deed mee aan dit project en Sander van Herk was er enkel als technicus bij betrokken.

Ondanks een nieuw samengestelde band - zonder Sander van Herk dus - wordt het benefietconcert van de beide Henken toch aangekondigd als een show van Het Goede Doel. Welke muzikale gasten hierbij aanwezig zijn staat niet op de poster vermeld en mogelijk was het beter geweest om dat wél te doen. Het concert is namelijk bij lange na niet uitverkocht en gezien de show die gebracht wordt is dat toch wel zonde. Alleen al voor de reünie van De Kast, ergens halverwege dit concert, had minimaal half Ahoy’ vol moeten staan. Het benefietconcert opent met de ironie die zo typisch is voor Henk en Henk; ze spelen de hit ‘Net Zo Lief Gefortuneerd’. Al meteen zien we het verschil tussen de perfectionistische Henk en de laconieke Henk - Temming gebaart Westbroek al zingend dat hij zijn hemd in zijn broek moet doen. Uiteraard trekt Westbroek zijn eigen lijn. Al meteen na ‘Net Zo Lief Gefortuneerd’ volgt één van de vele nieuwe liedjes die vanavond gespeeld worden, ‘Emigreren’. De tekst doet qua thematiek veel denken aan ‘België’.

De eerste gastmuzikanten die het podium betreden zijn de heren van Alderliefste. Geheel onverwacht scoorde deze Franstalige band hits met ‘Une Belle Histoire/Een Mooi Verhaal’ en hun nieuwe versie van ‘Vivre/Laat Me’. Beide hits worden gespeeld en luidkeels meegezongen door het publiek. Leuker is het gastoptreden van Hans Vandenburg. Eerst een Nederlandstalig liedje van zijn hand met Het Goede Doel erbij, daarna driemaal met de Bonita’s, oftewel een mini-reünie van Gruppo Sportivo. De liedjes ‘Beep Beep Love’ en natuurlijk ‘Tokyo’ brengen de sfeer er in Ahoy’ goed in. “Nu gaan wij die sfeer weer afbreken”, zegt Westbroek na het optreden van Gruppo Sportivo, om vervolgens twee ernstige pianoliedjes te spelen met Temming. Twee van zulke serieuze liederen achter elkaar is toch wel wat erg veel voor zo’n grote show, zeker nadat het publiek net een beetje losgekomen is. Maar de show is op dit moment pas een uur aan de gang. Nog twee uur te gaan dus en er kan nog van alles gebeuren.

De volgende muzikale gast is een grootheid uit de Nederpop. Vriend en collega Frank Boeijen vergezelt Henk en Henk op het podium tijdens een sterke uitvoering van ‘Iets Van Gevoel’. “Eindelijk klinkt dit nummer een beetje zoals we het bedoeld hadden”, zegt Westbroek achteraf. Boeijen toont zich een voortreffelijk chansonnier tijdens een solonummer, waarna de Henken hem weer bijstaan op ‘Kronenburg Park’. Wat een mooie combinatie! Tussen wederom een paar nieuwe liedjes in zingt Westbroek solo ‘In Het Leven’, één van de leukste liedjes en tevens de debuutsingle van Het Goede Doel, dat voor de gelegenheid is voorzien van een compleet ander arrangement. Samen met Golden Earring-gitarist George Kooymans brengt Westbroek zijn eerste solohit ‘Waar Ze Loopt Te Wandelen’, waarvan Kooymans de componist is. Uiteraard kan de in België woonachtige Hagenees het podium niet verlaten zonder eerst een Earring-nummer te spelen. De keuze valt op ‘Weekend Love’.

Het is inmiddels rond tienen in de avond en een deel van het publiek lijkt al de zaal verlaten te hebben. Mogelijk omdat Het Goede Doel nog maar nauwelijks hits gespeeld heeft? Misschien dat De Kast het goed kan maken. De Friezen doen nog regelmatig reünieshows in hun eigen provincie, maar het is voor het eerst sinds 2002 dat de originele bezetting weer buiten de eigen regio speelt. Henk Temming produceerde vier studioalbums van De Kast en daarvan speelt de band een paar van diens grootste hits: ‘Woorden Zonder Woorden’, ‘In Nije Dei’, ‘Eltse Grins Foarby’ en het vrolijke ‘Raak’, met die typische Henk Temming-sound. Na het optreden van De Kast wordt het pas écht leuk, want dan haalt Het Goede Doel zijn grootste hits van stal. Westbroek staat achter Temming heen en weer te zwaaien tijdens het schitterende ‘Alles Geprobeerd’, Ruud de Wild zingt ietwat vals op ‘Vriendschap’, ‘België’ wordt onderbroken door een fluitsolo van Westbroek, ‘Sinterklaas, Wie Kent Hem Niet’ volgt onder veel bijval van het publiek en Tim Akkerman (inmiddels ex-Di-rect) zingt mee op het laatste lied, ‘Nooduitgang’.

Dertig jaar na oprichting mag dit een mooi jubileumconcert genoemd worden. Ook de vrienden van Het Goede Doel weten op gepaste wijze kleur te geven aan deze benefietactie. Jammer is wel dat Het Goede Doel vooral veel nieuwe liedjes speelt tijdens dit concert. Henk Temming zegt na afloop van de show dat dit bewust gedaan is, terwijl de band eigenlijk beter had kunnen volhouden aan het principe van de reünieshows uit 2001: ‘Geef De Mensen Wat Ze Willen’. Vooral de recente serieuze nummers, zoals het gloednieuwe ‘Weg Van Utrecht’ met Spinvis en Herman van Veen (beiden van een bandje vanwege verplichtingen in het buitenland), passen - alle goede bedoelingen ten spijt - niet in een groots opgezette show als deze. Tijdens intiemere optredens (bijvoorbeeld in een theater) waren deze liedjes veel beter uit de verf gekomen. De singles na ‘Nooduitgang’, zoals ‘Uit Vrije Wil’, ‘Met Open Ogen’ en ‘Alles Kan Een Mens Gelukkig Maken’, komen niet voorbij, maar met een show van zo’n drieënhalf uur en vele gastartiesten kunnen de fans desondanks dik tevreden zijn. Henk en Henk; de beste vrienden van ons allemaal, voor altijd en eeuwig!

PENDULUM - 11/4 - ATAKDe drum n bass gasten van Pendulum weten Nederland en België jaarlijks vele...

LIONEL RICHIE - 13/4 - AHOY Nog geen jaar geleden stond hij in het Gelredome voor de Symphonica in Rosso...