RECENSIE: Mrs Hips - I Know I Am

Mrs Hips
recensie cijfer 2017-10-20 Met een goed uitziende, welgevormde zangeres en drie mannelijke bandleden is het niet heel lastig om te raden waar Mrs. HiPS als bandnaam vandaan komt. Mrs. HiPS is het alter ego van zangeres Simone Roerade; samen met haar man – bassist Bart Wijtman, toetsenist Berthil Busstra en drummer Sjoerd van Bommel speelt ze al wat jaren samen. Wat langer geleden was ze de leadzangeres van Candy Dulfer haar band en heeft ze de hele wereld rondgereisd.

Het prima klinkende nieuwe album I Know I Am is in eigen beheer opgenomen in studio Boemtak te Rotterdam en is geproduceerd door Bart Wijtman. Alle vier de bandleden dragen hun steentje bij aan songteksten en/of muziek, hoewel Simone nog altijd verantwoordelijk is voor het grootste gedeelte hiervan. Vergeleken met Give Me More uit 2011 is de nieuwe plaat meer uitgekleed: geen gitaren, geen blazers en geen achtergrondkoor. Hierdoor verdwijnt een deel van de power en scherpe funky randjes, maar de nieuwe songs klinken hierdoor wel een stuk opener en de zang treedt meer dan ooit naar de voorgrond. Ook komen de Fender Rhodes klanken van Busstra er geweldig uit.

‘Wait And See’ zet meteen de toon en wordt gedragen door mooie zangmelodieën gecombineerd met jazzy toetsenpartijen bovenop een solide swingende basis van bas en drums. Vanaf het begin valt op hoe de instrumenten steeds mooi in balans zijn met de zang. Simone bezit de gave tot het schrijven van fijne songs: ‘It’s Coming Around’ en de afsluiter ‘Pretty Face’ zijn hier mooie voorbeelden van. De funk is gelukkig nog steeds aanwezig; luister maar eens naar ‘Get Rid Of It’ of het super dansbare ‘I Know’. Ook de ballade ‘He Broke Mine’ met een prachtige rol voor gastgitarist Anton Goudsmit mag er wezen. Maar de mooiste momenten zijn de wat rustigere groovy tracks als ‘Little Something’ en ‘Old House’ waar de subtiele nieuwe aanpak mooi tot zijn recht komt. Het klinkt erg basic, maar er is tevens volop dynamiek in het geheel doordat het verderop mooi wordt opgebouwd. Gastmuzikante Hermine Deurloo op mondharmonica voorziet ‘Little Something’ van een mooi pikant sausje.

“A woman is like a cup of tea, you never know how strong she is” zingt Simone. Nou, strong is haar performance zeker (wat een geweldige zangeres!) net als de sterke performance van haar klasse band. Een ijzersterk nieuw album wat bij elke luisterbeurt steeds een beetje beter wordt en je uiteindelijk niet meer loslaat. Je bent dus gewaarschuwd!
Recensent:Ivo van Gool Artiest:Mrs Hips Label:Eigen Beheer
Cover Volker - Dead Doll

Volker - Dead DollDe bandleden van de Franse black-/deathmetalband Otargos besloten het een...