RECENSIE: Julien Oomen - Both Sides Of The River

Oomen
recensie cijfer 2020-12-17 Amsterdammer Julien Oomen krijgt volop inspiratie door zijn muzikale omlijsting van avontuurlijke mannentrainingen en spirituele ceremonies. Zes van de in totaal elf songs zijn hieruit ontstaan en drie tracks ontstonden als vanzelf in de studio. Eerder verschenen al twee EP’s en nu is er een volwaardig album: Both Sides Of The River. Julien schrijft alle muziek en teksten en zijn full-length is opgenomen in zijn eigen studio waar hij werd bijgestaan door prima gastmuzikanten. De plaat is gemixt door Skiggy Rapz (Stef Bos, Diggy Dex) en uitgebracht in eigen beheer op CD en (jawel!) vinyl. De elpee ziet er fraai uit, donker, zonder al te veel poespas. Ingetogen dus en laat dat nu precies passen bij zijn muziek.

Julien’s kracht: het schrijven van prachtige ingetogen nummers met fraaie teksten over het ‘ man-zijn’ en de uitdagingen welke je als man tegenkomt. Both Sides: oftewel de twee kanten van het man-zijn; kracht versus kwetsbaar en de lichte- versus de donkere kant in jezelf. Alles mag er zijn. Een geweldig thema waar veel mannen in deze tijd mee worstelen. Hoe ingetogen het geheel ook is, er wordt afwisselend gebruik gemaakt van niet-alledaagse geluiden en instrumenten zoals een koffiekan, potten, pannen, cello, viool en een gong. Dit zorgt voor verrassende extra laagjes in de muziek waardoor het meer body heeft dan je op het eerste gezicht (oor) zou zeggen.

De rustgevende opener ‘Something’ is er een om lekker bij weg te dromen; Julien’s prettige stem pakt meteen en laat je niet meer los. De laatste zin - “Resting my head at the edge of my madness to see how my heart will unfold” - blijft als een herhalende mantra door je hoofd spoken. Het meeslepende ‘Both Sides’ bevat volop percussie en gaat over kracht en kwetsbaarheid die in elke man huist. Niet alleen Racoon zingt weleens in het Nederlands; Julien deed het op zijn vorige EP met verve. ‘Anker’ is op de nieuwe plaat zijn enige Nederlandstalige track; over het innerlijk kind wat leeft in ieder van ons; mooi! ‘Keep The Howling Wind Inside’ is een kort meerstemmig nummer met alleen zang over broederschap, gevolgd door het gevoelige ‘Father’s Arms’; over aanwezige vaders. Oene van Geel verdient een dikke pluim voor zijn strijkarrangementen bij het fraaie ‘Lineage’ dat gaat over de vergankelijkheid van het leven. Een van de allermooiste is ‘Heart Warriors’: zij die niet vrezen om de donkere kanten van zichzelf te ontdekken - .“Heart Warriors, in their darkest hour, find a home”. Kippenvel! ‘Just Like A Lover’ begint met een quote van Thomas Parke D’Invilliers en ontaard in een wat experimentelere track; knap gedaan. ‘Boy Alone’ is een klein liedje over de eenzame man die broeders vindt om te kunnen groeien als man. Het leven is kort dus leef wat geleefd mag worden komt fraai tot uiting in de meeslepende afsluiter ‘In A Little While’.

Samenvattend: jippie, hier worden we blij van! Muziek met een boodschap. Heerlijk om weer eens diepgaande teksten voor je neus te hebben op zo’n grote elpee-hoes. Als deze recensie je aanspreekt; aanschaffen die plaat. Both Sides Of The River; het zal je zeker bevallen en wie weet haal je er als man nog wat inspiratie uit.
Recensent:Ivo van Gool Artiest:Julien Oomen Label:Eigen Beheer
Cover Tops - I Feel Alive

Tops - I Feel Alive TOPS is een Canadese indiepopband die het bij platformen als Allmusic en...