RECENSIE: Shabazz Palaces - Quazarz VS. The Jeleaous Machine & Quazarz: Born On A Gangster Star

Shabazz
recensie cijfer 2017-08-28 Dat de hiphopcultuur niet altijd meer refereert naar de vier elementen (turntablism, graffiti, beatboxing & rappen) is duidelijk. De grootste hits bestaan vooral uit het opscheppen over hoeveel knaken je op de bank hebt staan en houden zich voornamelijk bezig met één element: rappen. Bij Shabazz Palaces is het nog een stap groter. Dit rapduo maakt eerder avant-garde dan pure hiphop, toch zit er een onderschat element van hiphop in; het vertellen van een verhaal. En dat doen de twee op Quazarz vs. The Jealous Machines & Quazarz Born Under A Gangster Star.

In het kort: Quazarz is een waarnemende entiteit die naar ‘Amurderca’ is gestuurd om zijn observaties te noteren. Amurderca is zoals de naam doet vermoeden een metafoor voor de huidige staat van de Verenigde Staten. Het resultaat: twee albums waar je goed in moet nestelen om het totaal te kunnen zien. Toch valt er te zeggen dat beide werken toegankelijker zijn dan voorganger Les Majesty. Neem ‘Effeminence’, een rustgevende track die niet zoveel verschilt van andere raptracks. Een echt hoogtepunt is ‘Shine A Light’ van Born Under A Gangster Star. De diepe bass is buitenaards goed en de sample van Dee Dee Sharp ‘I Really Love You’ geeft het een oldschool vibe. Dit zijn de songs die er gelijk uitspringen.

Het zijn de details die langzaam op gaan vallen. Verwijzingen naar Gucci, ”It was Gucci who put me on detention”, de obsessie met social media ‘When Cats Claw’ en naar de staat van hiphop zelf “Who came first? The rapper or the trapper?” Af en toe voelen de albums aan als duizelingwekkende boeken, maar op de eerder genoemde momenten is het kraakhelder wat rappers Ishmael Butler en Tendai Maraire bedoelen. Het is een vervreemdende ervaring en tegelijkertijd erg indrukwekkend.

De Quazarz-albums zijn vooral weggelegd voor luisteraars die wat meer uitdaging zoeken bij het luisteren van muziek. Muzikaal gezien is het potpourri van in ambient gewortelde experimentele hiphop. Neem ‘Dèesse Du Sang’, dat is een instrumentale duik in de Melkweg van Shabazz Palaces. Je moet ervan houden, zo leunen een groot deel van de tracks op verhaalvertelling. ‘Eel Dreams’ is een gestripte beat en een kraakheldere performance. Wat goed is, is dat ondanks de focus op een verhaallijn er geen nummers op elkaar lijken. De twee Quazarz zijn meer dan de moeite waard, al was het maar om de gedetailleerde uitwerking van een geheel sterrenstelsel. Uitmuntend!
Recensent:Frank de Jong Artiest:Shabazz Palaces Label:Subpop
Cover Art Feynman - Blast Off Through The Wicker

Art Feynman - Blast Off Through The WickerLuke Temple is een naam die schuilgaat achter inmiddels al heel wat...