RECENSIE: Torgeir Waldemar - No Offending Borders

Waldemar
recensie cijfer 2017-03-24 Torgeir Waldemar deed in 2014 de wereld in positieve zin opschrikken met zijn gelijknamige album, drie jaar later is hij terug met No Offending Borders een plaat die niets onder doet voor eerder werk. Veel is er niet te zeggen over de 43 jaar oude soloartiest, naast dat hij vaak in het zwart gekleed is met een gigantische baard. Ondanks het feit dat we hem vorig jaar op het TakeRoot festival in Groningen hebben gezien lijkt het een artiest die zich vooral richt op zijn thuisland Noorwegen (er is vrijwel niets in het Engels over hem openbaar). Maar wie weet zal deze plaat zijn doorslag zijn om ook internationale faam te vergaren.

Waldemar liet op zijn eerste album vooral veel akoestisch van zichzelf horen, mooie en rustige nummers met begeleiding van een gitaar. Op No Offending borders horen we deze stijl zeker terug, maar dan wel zo nu en dan afgewisseld met iets gewaagdere rocknummers. Met zijn achtergrond als gitarist in menig rockbandje was dit ook een logische stap. Denk hierbij aan nummers als ‘Summer In Toulouse’, ‘Sylvia (Southern People)’ en ‘Among The Low’. Denk echter niet dat we hier opeens Springsteen-achtige nummers gaan krijgen, het is eerder (blues)rock met een randje roots.

Wat de akoestische kant van Waldemar betreft is er ook meer dan genoeg om de vingers bij af te likken op deze plaat. Mijn persoonlijke favoriet is ‘Island Bliss’, een nummer wat tot denken aanzet en de luisteraar het album even doet pauzeren om het te verwerken. Maar ook nummers als ‘Falling Rain’ en ‘Souls On A String’ vallen binnen deze rustigere, wat meer ingetogen categorie. Er is dus werkelijk voor ieder wat wils.

No Offending Borders is een dijk van een plaat. Nog steeds is het onbekend wat er precies schuilgaat achter de albums die we in de winkels zien liggen, naast een grote bebaarde Noor, maar dat is misschien juist onderdeel van de lol. Waldemar laat al zijn kanten horen dit keer, zonder dat het een onwennig gevoel geeft bij het achter elkaar luisteren van de nummers. ‘Island Bliss’ en ‘Summer In Toulouse’ zijn voor mij de echte toptracks, maar uiteraard geeft het hele album luisteren te aller tijde veel meer genot.
Recensent:Tim Jongenelen Artiest:Torgeir Waldemar Label:Pias
Cover Diom De Kossa - Wasso

Diom De Kossa - Wasso Diom De Kossa is een band uit de Ivoorkust. Diom begon als lokale drummer...