RECENSIE: Kristin Kontrol - X-Communicate

Kontrol
recensie cijfer 2016-08-21 Kristin Kontrol is het nieuwe alter ego van zangeres Kristin Welchez aka Dee Dee van de Dum Dum Girls. Met deze band bracht ze tussen 2010 en 2014 vijf albums uit. Qua stijl zat de fuzzy indiepop van de dames ergens tussen The Bangles en The Cramps in en mocht het op warme belangstelling rekenen. In 2015 besloot Kristin echter op eigen benen te gaan staan (of er nog een vervolg aan Dum Dum Girls wordt gegeven is onbekend) en maakt met haar nieuwe alter ego een radicale ommezwaai richting de tachtiger jaren.

Als een ware diva prijkt Welchez op de hoes van X-Communicate. De gedachte aan "alweer zo'n 80's plaatje" drong zich ook bij ondergetekende op bij het opzetten van de cd. Maar het moet gezegd worden; ze bestrijkt een aanzienlijk spectrum van deze periode en doet dat bovendien op zeker driekwart van de nummers met een enorme hitpotentie.

Het ene moment klinkt ze als Madonna in haar hoogtijdagen, zoals in het geweldige titelnummer of 'Face 2 Face'. Serieus; de "queen of pop" zou willen dat ze anno 2016 nog dit soort nummers zou schrijven! Dan klinkt ze weer, zoals in 'Skin Shed' als die andere koningin, Kylie Minogue. Lekker clubby, sensueel gezongen en catchy as hell.

Een andere kant laat Kristin Kontrol zien op '(Don't)Wannabe' waarin echo's van Kate Bush hoorbaar zijn. Of de trieste afsluiter 'Smoke Rings' die gek genoeg doen denken aan Berlin's 'Take My Breath Away’ (iemand?). Het hoge niveau houdt ze helaas niet de hele plaat vol ('White Street' en 'What Is Love' steken hierbij wat gewoontjes af) maar de buit is dan al ruimschoots binnen.

In een andere wereld en op een ander label (Sub Pop) zou Kristin Kontrol op zeker in de top 40 belanden met een aantal nummers. X-Communicate barst namelijk uit haar voegen van de hitpotentie. Het doet ook terug verlangen en mijmeren naar hoe de top 40 er destijds uitzag. Niks is hier origineel, maar Kontrol doet het hier met zoveel verve dat een kniesoor hier over valt. Heerlijke plaat.
Recensent:Mark Michels Artiest:Kristin Kontrol Label:Subpop
Cover Big Deal - Say Yes

Big Deal - Say YesDe Engelse band Big Deal begon als een zelf gefinancierd project. Voor hun...