RECENSIE: Grimner - Frost Mot Eld

Grimner
recensie cijfer 2016-06-08 Viking Metal, het is een tamelijk specifiek genre voor diegenen die graag willen headbangen op het ritme van mythen en sagen uit het hoge noorden. Ook is het belangrijk dat je de blokfluit kunt waarderen als waardig instrument voor een band die gevuld is met mannen met baarden, lang haar en donkere kleding. Het is daarom niet heel gek dat dit genre over het algemeen niet zeer veel aandacht krijgt. Een aantal jaar terug wisten bands als Finntroll en Korpiklaani die aandacht eventjes op zich te vestigen, maar een echte grote doorbraak voor het genre blijft voor alsnog uit.

Toch is er genoeg te beleven voor de liefhebber, en hoewel veel van de Viking metalbands niet direct veel blijk geven van een rijke fantasie, heeft de liefhebber er met Grimner weer een goede act bij. Frost Mot Eld is hun tweede album en heeft alle ingrediënten voor een plaat die kan dienen als de soundtrack van een spannende Noorse mythe. In dit geval het verhaal van de laatste epische veldslag van de Ragnarök. Laten we het even op een rijtje zetten: blokfluit, check, doedelzak, check, epische battle zang; check, dansbare vrolijke melodieën; check, en natuurlijk keiharde gitaren en drums; check.

Dat alles bij elkaar gegooid, met de juiste benadering, resulteert in een album wat misschien iets te vrolijk klinkt voor een veldslag, maar wat verder heel soepel in het gehoor ligt. Toegegeven, er is weinig originaliteit te bekennen, maar als het hoofdthema gaat over een eeuwenoude veldslag is dat wellicht ook niet direct de bedoeling. Het album zou daarom ook niet misstaan als achtergrondmuziek voor een groots uitgemeten LARP evenement. Ik zie de lange blonde haren al wapperen in de wind terwijl een groep middeleeuws geklede vrienden door een hoog grasveld rent, vol moed, op naar de onvermijdelijke dood.

Zoals al aangegeven, je moet wel een erg grote waardering hebben voor de blokfluit (of de dwarsfluit, of andere soorten fluitinstrumenten) want die zijn op dit album wel zeer aanwezig. Voor diegenen die niet zo’n fan zijn van de op en neer gaande baroktonen kan dit element tegen het eind van het album toch wel erg gaan vervelen. Verder is Frost Mot Eld een goede aanwinst voor de folk/viking metalliefhebber, een krentje uit de eeuwenoude pap.
Recensent:Arthur Matze Artiest:Grimner Label:Pirate Smile
Cover Beseech - My Darkness, Darkness

Beseech - My Darkness, Darkness Beseech is een band uit Zweden die in 2006 de handdoek in de ring gooide....