RECENSIE: Eefje de Visser - Nachtlicht

Eefje
recensie cijfer 2016-02-24 Het pakt lang niet altijd goed uit wanneer artiesten iets nieuws proberen. Met Nachtlicht bewijst Eefje de Visser dat zij het wel kan. De Nederlandse zangeres heeft dan ook voor de juiste strategie gekozen: stapje voor stapje ontwikkelt ze haar sound. In vergelijking met Het Is uit 2013 is de inbreng van haar band groter. De warme elektronica en soms diepe beats zorgen ervoor dat Nachtlicht meer op sfeer georiënteerd is dan het oude werk van De Visser.

Met ‘Scheef’ en ‘Mee’ opent het album ijzersterk. Een ploppende beat en getokkel op de gitaar vormen het startpunt van het gelaagde ‘Scheef’. Er is uiterst secuur te werk gegaan bij de opbouw van het nummer. De niet al te zware bassen zorgen ervoor dat De Vissers zang niet kopje onder gaat in het geheel. In ‘Mee’ heeft een vergelijkbare aanpak tot gevolg dat de weinig concrete tekst volkomen logisch klinkt: “Dus ik hield me in, daar waar ik op wilde vallen. Je zet de klok terug. Je kent hier de weg en je wijst me een slaapplek, waar je de nacht uitzingt.”

De Visser laat met ‘Wakker’ horen dat ze in principe nog altijd genoeg heeft aan haar stem, teksten en bijzondere zanglijnen. Gitarist Jacob van de Water verzorgt de ingetogen begeleiding van het nummer dat het meest aansluit bij het vroegere werk. Het rustpunt in het middenstuk van Nachtlicht ontpopt zich tot één van de beste nummers van het album. ‘Luister’ sluit hierbij aan. Strijkers en perfecte koortjes staan De Visser hier bij.

Enkele minder indrukwekkende nummers vormen geen al te grote stoorzender. ‘Jong’ en ‘Wel’ steken weliswaar bleek af bij het overige materiaal, maar de vele hoogtepunten doen dat vergeten. De Visser blijft tekstueel imponeren, zoals in ‘Stof’: “dat als ik weinig slaap, wordt alles wakker in mijn hoofd.” Als één van de weinige Nederlandse artiesten weet ze alledaagse gebeurtenissen prachtig te verwoorden. En dat doorgaans in een perfect passend muzikaal jasje.
Recensent:Jasper Klomp Artiest:Eefje de Visser Label:Eigen Beheer
Sumner

Eliot Sumner - InformationMet 25 lentes op de teller, heeft deze dame nu al haar strepen in de...