RECENSIE: Sanguine - Black Sheep

Sanguine
recensie cijfer 2016-02-05 Een zwart schaap, dat is de Britse formatie Sanguine zeer zeker. Black Sheep is dan ook de toepasselijke titel van het tweede album van het kwartet uit Exeter. De plaat is opgenomen met ex-In Flames gitarist Jesper Strömblad achter de knoppen. Hij heeft er voor gezorgd dat Sanguine met een voet in de metal staat. De andere voet staat echter meer in de alternatieve rock. Qua attitude doet de band regelmatig aan Skunk Anansie denken, wat voor een groot deel komt door de manische vocalen van zangeres Tarin Kerrey. Ook namen als Otep en In This Moment schieten regelmatig de gedachten binnen bij het beluisteren van Black Sheep.

Sanguine laat horen veel kanten op te kunnen en ook Kerrey werkt daar lekker aan mee, door aan de ene kant met haar waanzinnige gekrijs als een woeste heks te klinken (in ‘Social Decay’) en aan de andere kant als een lieve zoetgevooisde fee overkomt (in de ballads ‘Breathe Out’ en ‘The Blue’). Het maakt de muziek ongrijpbaar en ook het in your face gitaargeluid maakt het de luisteraar alleszins gemakkelijk. Wanneer je het album de kans geeft ontvouwt zich een afwisselende plaat die niet snel verveelt.

De scheurende opener ‘Breaking Out’, dat aan het hardste werk van Skunk Anansie doet denken, en het daaropvolgende Killing Joke-achtige militante ‘Pretty Girl’ zorgen voor een sterke start. Het kan dan al niet meer mis met de plaat die nog een paar ijzersterke songs herbergt. Er echt uit springen doen de eerdergenoemde emotionele ballad ‘Breathe Out’, het bloed commerciële, met gothic elementen opgetuigde, ‘Carousel’ en de hysterische metalhymne ‘Black Sheep’. Zonder de andere songs te kort te doen overigens. Female fronted metal krijgt er met Sanguine weer een nieuwe dimensie bij. Black Sheep is een sterk album van deze Britse buitenbeentjes.
Recensent:Jan Didden Artiest:Sanguine Label:Rough Trade Distribution
Cover 4 Gents Of Jazz - Change Of Seasons

4 Gents Of Jazz - Change Of Seasons 4 Gents Of Jazz zijn vier heren die nog maar net twintig zijn. De naam...