RECENSIE: Mash Parade - Not Like Us

Mash Parade - Not like us
recensie cijfer 2006-12-22 Not Like Us is de tweede in eigen beheer uitgebrachte EP van het Limburgse Mash Parade. De EP telt drie tracks en verscheen in de zomer van dit jaar. De band verklaart op haar site een ”mix van explosieve rock met een popsausje” te brengen.
De vraag is natuurlijk hoe de ”explosieve rock” zich verhoudt tot de “popsaus”. Op de EP lijkt de popsaus toch vooral de overhand te hebben.

Het eerste nummer ‘Who’s That Girl’ is een vrij up-tempo powerpop nummer vergelijkbaar met nummers van bands als de Breeders en Magnapop. Het nummer klinkt vrij aanstekelijk en zit goed, maar eenvoudig in elkaar en duurt daardoor misschien te lang. (4.43 minuten) De tekstpassage “Who’s That girl….”, wordt tamelijk vaak herhaald, waardoor het in je hoofd blijft rondspoken. ‘Rewind’ is een stuk minder snel, meer rockgeoriënteerd nummer en is wederom erg poppy.

Tijdens het tweede nummer begint wel op te vallen dat de band de muziek vrij kaal houdt qua akkoorden. Dit geldt ook voor het snellere ‘Breakaway’, dat weer vrij eenvoudig in elkaar zit. Misschien is het wel waar dat eenvoudigere nummers aanstekelijker zijn dan complexere nummers, maar een nadeel is dat er veel bands bestaan die eenvoudige, popachtige nummers maken. Om echt uit deze groep bands te springen zal Mash Parade toch meer afwijkende nummers moeten gaan maken.

Gelukkig is er niet alleen maar kritiek. In vergelijking met het eerder verschenen First Parade is toch een duidelijke vooruitgang te horen qua productie, maar ook qua geluid. De eerste EP van de band klonk op sommige punten nog wat chaotischer, Not Like Us is beter opgenomen. Ook is de mix van verschillende muziekstijlen in de nummers en tussen de nummers best leuk. Het is goed te horen dat de bandleden van verschillende muziekstijlen houden. Voor een band die pas twee EP’s heeft uitgegeven klinkt Not Like Us helemaal niet zo verkeerd.
Recensent:Erik Oudman Artiest:Mash Parade Label:Eigen Beheer
REne Kaaij - Running

Rene Kaaij - Run Up the SailsBijna tien jaar zijn afstuderen aan het conservatorium verschijnt het...