RECENSIE: Dusty Stray - A Tree Fell And Other Songs

Dusty Stray
recensie cijfer 2015-12-03 Dusty Stray is de band van Jonathan Brown. Jonathan is geboren in Taiwan, groeide op in de Verenigde Staten, verhuisde naar verschillende plekken in Europa om vervolgens in Nederland terecht te komen. Hij speelde in verschillende soorten bands en is beeldend kunstenaar. Met Dusty Stray maakte hij drie eerdere albums, waarna hij in een trailer in de polder ging zitten en daar een vierde plaat maakte, genaamd A Tree Fell And Other Songs. De Amerikaanse Kramer (Low, Galaxie 500) heeft het album geproduceerd. Dit vierde album is nog ingetogener dan de eerdere platen van Dusty Stray. Donkere teksten en rustige melodieën overheersen en lijken geïnspireerd te zijn door Bob Dylan en Leonard Cohen.

A Tree Fell And Other Songs heeft een hele goede timing, het is een ideaal album voor de koude winter. De titelsong ‘A Tree Fell’ omschrijft alles wat dit album is. Duistere en ironische teksten worden ondersteund door liefelijke gitaarmelodieën, waardoor de muziek heel intiem wordt. Vooral de zware tweede stem in het refrein is heel erg mooi en maakt het een speciaal nummer. Ook in de andere nummers zijn dit soort bijzondere details te vinden. Zo lijkt ‘Into Beads’ een sitar te bevatten, een instrument dat niet vaak te vinden is in muziek van Nederlandse bodem. Een ander leuk detail is de opening van ‘Flame’; nog voordat de muziek te horen is, klinkt er een zeer toepasselijk onweer. In dit liedje omschrijft namelijk Jonathan hoe hij met een oude geliefde mee naar huis gaat, terwijl beiden een relatie hebben. Het onweer klinkt als voorbode van het onheil van deze ontmoeting.

Tijdens het luisteren naar de nummers van Dusty Stray is het alsof Jonathan iedere luisteraar persoonlijk een verhaal vertelt over zijn ietwat ongelukkige relaties en bijzondere situaties. In ‘The Dead Don’t Care’ zingt hij over een tocht over een begraafplaats met een meisje. Hij vertelt over de dingen die hij zag, dacht en die gezegd werden. Hij schetst het plaatje zo mooi, dat er vanzelf beelden bijkomen. Na deze duistere en intieme nummers, wordt het album afgesloten met het opgetogen ‘The Longest Day’, een liedje dat nog het meest vergelijkbaar is met het eerdere werk van de band. Er klinkt een vrolijke melodie door de onschuldige klanken van een xylofoon, terwijl Jonathan rustig zingt: “All good things come to an end”, want hoe vrolijk de melodie ook zal zijn, Jonathan zal ervoor zorgen dat er een duistere en ironische ondertoon is.

A Tree Fell And Other Songs is een prachtige plaat, zeker wanneer er aandachtig naar geluisterd wordt, want dan komen alle details naar voren en vertelt Dusty Stray zijn verhaal het beste. Misschien dat deze rustige plaat niet de hele tijd op repeat hoeft, omdat een tempoverhoging af en toe ook fijn is, maar wanneer het buiten donker en guur is, is dit zeer passend.
Recensent:Jetske Erisman Artiest:Dusty Stray Label:Konkurrent
Cover Isbells - Billy

Isbells - BillyGäetan Vandewoude alias Isbells wist in 2009, precies in de tijd dat alles...