RECENSIE: Bill Wells & Aidan Moffat - The Most Important Place In The World

Wells Moffat
recensie cijfer 2015-05-10 Voor de tweede keer slaan de Schotse Bill Wells en Aidan Moffat hun handen ineen en brengen ze hun tweede album uit: The Most Important Place In The World. Beide mannen hebben al een flinke carrière achter de rug. Bill Wells is componist, speelde in verschillende experimentele jazzbands en werkte samen met verschillende succesvolle Schotse artiesten. Aidan Moffat is vocalist en vooral bekend van de band Arab Strap. Inmiddels is het vier jaar nadat ze hun debuut uitbrachten. Hoewel de muziekstijl niet veel veranderd is, zijn er wel kleine nieuwe zaken te vinden op The Most Important Place In The World. De sfeer van het tweede album is opgewekter en gewaagder dan het eerste album Everything’s Getting Older. Daarnaast bevat de muziek meer experimentele jazzelementen, gemixt met elektronische invloeden.

Een belangrijk kenmerk van Aidan Moffat is dat hij niet alleen zingt, maar ook spreekt in zijn muziek. Spoken word wordt vaak geassocieerd met nummers uit de jaren ’80 waar zangers met zwoele blikken de camera in kijken en halverwege het lied een aantal diepzinnige teksten verzuchten. Gelukkig hebben we anno 2015 Aidan Moffat. Hij zingt en spreekt zijn teksten met veel gevoel en ritme. Zo start de plaat met het indrukwekkende ‘On The Motorway’. De luisteraar wordt meegenomen in een auto en regen slaat neer op de ramen. Soms wordt er een knipperlicht aangezet dat dienst doet als percussie. Aidan Moffat begint te praten over wat hij ziet onderweg, de gesprekken in de auto en het langzame in slaap vallen. Het nummer is poëtisch en betoverend. Het is heerlijk om naar de verhalen te luisteren, het Schotse accent maakt het af.

Ook in het eerste uitgebrachte nummer ‘This Dark Desire’ komen de talenten van beide mannen tot hun recht. Langzaamaan bouwen tekst en muziek op en wordt de luisteraar het verhaal ingezogen. Haast onmerkbaar komen er steeds meer melodielijnen bij, terwijl Aidan vertelt over de geheimen van de stad en wanneer het verhaal zijn conclusie bereikt, bereikt de muziek haar hoogtepunt. De stad in de nacht met haar geheimen is het doorlopende thema van het album. Aidan Moffat bespreekt de donkere kant van het gewone leven: ouder worden, mislukte seks en te veel drank. ‘The Unseen Man’ beschrijft de dronken pogingen tot “romance along the rats”, waar de muziek de perfecte ondersteuning geeft en de dronken opstandigheid laat horen van “just another fat, drunk dad in trainers who likes a pint and hates buying clothes”, misplaatst in het nachtleven met een mislukte nacht: “you kept up drink for drink and line for line! But they still won’t wink and they still won’t smile”.

Bill Wells en Aidan Moffat lijken muzikaal gezien voor elkaar gemaakt. Tekst en muziek vullen elkaar zo goed aan dat de sfeer geweldig overkomt. Het album is zo verhalend, humoristisch en mysterieus dat het niet op de achtergrond aan hoeft, maar dat alleen aandachtig luisteren geen moment zal vervelen.
Recensent:Jetske Erisman Artiest:Bill Wells & Aidan Moffat Label:Chemikal Underground
Cover Turbo Fruits - No Control

Turbo Fruits - No Control Turbo Fruits , de band van ex-Be Your Own Pet gitarist Jonas Stein, is...