RECENSIE: Iamthemorning - Belighted

Iamthemorning
recensie cijfer 2014-11-11 Russische progrock, wat moeten we daar nu mee? Dat is zo ongeveer het eerste wat ondergetekende te binnen schiet. Iedere muziekkenner weet dat popmuziek, laat staan progrock, uit het land van despoot Poetin weinig tot niets voorstelt. Het is bijna niet te geloven dat een groot land als Rusland niets beters heeft voortgebracht dan een band als Aquarium of het appetijtelijke damesduo T.A.T.U. , een verdwaalde metalband daargelaten. Het zal ongetwijfeld met de ooit zo strenge communistische eenpartijstaat van de Sovjet Unie te maken hebben gehad, die westerse invloeden per definitie als staatsgevaarlijk beschouwde en nadrukkelijk verbood.

Iamthemorning uit Sint Petersburg is het bewijs dat er wel degelijk talent in Rusland zit. Het Engelse kwaliteitslabel Kscope onderkende het talent en tekende het duo, dat bestaat uit de klassiek geschoolde pianist Gleb Kolyadin en zangeres Marjana Semkina. Hoewel het Kscope label voornamelijk (alternatieve) neoprog onder haar hoede heeft valt de muziek op Belighted, het tweede album van het tweetal, slechts spaarzaam als progrock te betitelen. Licht alternatief is de muziek van de band wel degelijk. Het best valt de muziek te beschrijven als een mix van Tori Amos en Kate Bush. Dit is voornamelijk toe te schrijven aan de engelachtige stem van Semkina en het veelvuldig gebruik van de piano. Kolyadin weet uiteraard heel goed hoe hij die piano moet bespelen. Daarnaast horen we ook nog regelmatig gitaar, bas, een strijkkwartet en een harp. Het subtiele drumwerk wordt verzorgd door meesterdrummer Gavin Harrison (Porcupine Tree).

De elf songs op Belighted worden gelardeerd door vijf instrumentale stukjes die ‘Intermission IX t/m XIII’ zijn genoemd. De tussenliggende, overwegend rustige songs klinken betoverend maar kunnen net zo makkelijk als achtergrondbehang fungeren. Alleen de vlotte opener ‘The Howler’ begint met een lekker pittige riff.

Pas bij intensieve beluistering op een koptelefoon ontvouwt de plaat zich helemaal. Pas dan komen dromerige tracks als ‘Romance’, ‘The Human Misery’ en ‘The Simple Story’ helemaal tot leven. Vooral in die tracks doet Iamthemorning soms wat denken aan The Wishing Tree, het soloproject van Marillion-gitarist Steven Rothery met zangeres Hannah Stobart.

‘54’ lijkt soms wel wat op ‘Army Dreamers’ van Kate Bush, waarna we via het folky ‘Gerda’ aankomen bij het sterk op Tori Amos geënte ’Os Lunatum’. Het epische hoogtepunt is het klassiek en tegelijkertijd unheimisch aandoende ‘Crowded Corridors’ dat ruim acht minuten duurt. Ook het meer proggy ‘K.O.S.’ is een van de beste songs op het album en het eveneens Tori Amos- achtige ‘Reprise Of Light No light’ is het beluisteren meer dan waard.

Laat dit fraaie album van Iamthemorning het begin van een mooie Russische muzikale opleving zijn, zodat meer bands het voorbeeld volgen. Hopelijk gaat Poetin dit feestje niet alsnog verpesten.
Recensent:Jan Didden Artiest:Iamthemorning Label:Kscope
Cover Erlend Øye - Legao