RECENSIE: Ava Luna - Electric Balloon

Ava
recensie cijfer 2014-07-07 Het eerste wat opvalt aan Electric Balloon is de prachtige gekleurde, kubistische cover. Voor de kunstliefhebbers onder ons al voldoende reden om de plaat op vinyl aan te schaffen en mooi in het zicht uit te stallen. Ergens is het wel spijtig dat de cover indrukwekkender is dan de muziek zelf. De uit Brooklyn afkomstige art-rockers Ava Luna hebben een nieuw album uitgebracht dat even vervreemdend is als voorganger Ice Level. In zekere zin is dat ook een prestatie te noemen.

Het funk/punk/rock nummer ‘Daydream’ maakt al duidelijk dat we met een op zijn minst bijzonder soort muziek te maken hebben. De losse, gruizige gitaarnoten op een funky baslijn laten de luisteraar in lichte verwarring achter. Twee-en-halve minuut lang blijven het ook werkelijk niet meer dan losse noten waartussen weinig samenhang te vinden is. De enige begeleidende tekst is: ”Was itall a Daydream, oh oh oh”. Helaas dus niet.

Het moet gezegd worden, er zijn maar weinig indie-bands uit New York die nog terug proberen te grijpen naar dit soort New Wave-geluid. Maar het lijkt wel alsof Ava Luna een eigen geluid maar niet gevonden krijgt. De elf tracks op de nieuwste plaat lopen uiteen van dance-punk, doo-wop, soul, funk en electro tot R&B. Op z’n tijd is dit ontspannen en makkelijk te beluisteren, waarna out of the blue de hel losbreekt.

‘Plain Speech’ is een van de langere nummers op de plaat. Leadzanger Carlos Hernandez mixt nerveuze funk met white boy soul. Het is een van de nummers waarin de bandleden elkaar werkelijk gevonden lijken te hebben en de instrumenten echt een geheel vormen. De track heeft een briljante bridge die de muziek even stevig laat versnellen. Verwarrend genoeg volgt er onmiddellijk weer een korte, doch opvallende terugschakeling. Waarin de track zelfs zo sterk veranderd dat het eigenlijk iets volledig anders lijkt. Om de chaos compleet te maken eindigt het geheel weer zoals het begonnen is.

De cover verbeeldt het geluid van Ava Luna eigenlijk bijzonder goed. Het warme van soul gecombineerd met de scherpe randjes van punk. Iedere track heeft een eigen kleur; een eigen geluid. Van het punky ‘Sear Roebuck M&Ms’ tot de smooth soul op ‘PRPL’. Van volledige volzinnen, tot losse onsamenhangende kreten. Electric Balloon bevat een mix van stijlen. Combinaties die soms goed slagen en soms jammerlijk mislukken. Zoals het altijd met excentrieke bands gaat, zullen over dit laatste de meningen flink verdeeld zijn.
Recensent:Nicole Verbeek Artiest:Ava Luna Label:Konkurrent
Cover Stoneburner - Life Drawing

Stoneburner - Life Drawing Stoneburner is een band voor mensen met veel geduld. De mannen zijn...