RECENSIE: Beck - Morning Phase

Beck
recensie cijfer 2014-04-30 Lang werd er naar uitgekeken, het laatste album dateert immers alweer uit 2008. Ja, in 2012 was er wel een soort album, maar dit is nooit opgenomen, alleen de bladmuziek werd vrijgegeven. Beck, de Amerikaanse zanger die al vroeg in de 90’s van zich liet horen, heeft beloofd dit jaar niet één maar twee albums uit te brengen. De eerste van 2014 ligt nu in de schappen en draagt de titel Morning Phase

De 43-jarige zanger trapt direct lekker af. ‘Cycle’ begint erg klein, maar wordt gedurende vijf minuten en negentien seconden helemaal uitgebouwd. Daarna pakt Beck lekker door met het uptempo ‘Morning’. Hoewel Bertolf eerder schatplichtig is aan het oeuvre van Beck, klinkt het alsof de Amerikaan toch met enige regelmaat naar zijn Nederlandse collega heeft geluisterd, met name naar zijn laatste album.

Opvallend is het liedje ‘Unforgiven’. Door de piano- en drumpartij klinkt het als een nooit eerder uitgebracht liedje van Pink Floyd, terwijl de melancholische zang eerder iets weg heeft van John Lennon. Eén van de meest mooie liedjes op deze langspeler.

Hoewel Morning Phase niet klinkt als een “geproduceerde plaat”, zijn de momenten waarop Beck alleen overblijft met zijn gitaar het mooist. Het begin van ‘Don’t Let It Go’ is zo’n moment. Alles valt daar samen. De mooie stem, het goede liedje en het simpele, maar doeltreffende gitaarspel. Beck weet gelukkig waar zijn kracht ligt en bouwt het liedje niet verder uit dan gitaar, strijkers, een piano en wat minimale drums.

De 43-jarige Amerikaan is terug, niet een beetje, nee heel erg sterk. Morning Phase is misschien wel het beste album dat Beck heeft gemaakt sinds het uitbrengen van zijn debuutplaat in 1992. De singer-songwriter weet wat mooie liedjes zijn, en weet waar zijn kracht ligt. We mogen onszelf gelukkig prijzen dat er dit jaar nog een album aankomt. Als dat net zo goed is als deze plaat, staan we er goed op.
Recensent:Dennis Jansen Artiest:Beck Label:Capitol Records
Cover Alain Clark - Walk With Me

Alain Clark - Walk With MeNederland mag dan een klein landje zijn, we hebben een aantal grote...