RECENSIE: Daniel Lohues - D.

Daniel
recensie cijfer 2014-04-07 Het leven kent weinig zekerheden, maar het mag tegenwoordig wel een zekerheidje worden genoemd dat je elk jaar zo rond februari kunt gaan genieten van een nieuwe plaat van Daniel Lohues. Vanaf 2006 bracht hij elk jaar, met uitzondering van 2007, een plaat uit. Eerst het Allenig-vierluik en daarna de platen Hout Moet, Gunder en Ericana. Inmiddels is het 2014. Lohues heeft stad en land afgereisd (Chicago, Nashville, Brussel, Amsterdam), hij heeft thuis in Erica aan de keukentafel gezeten en is het tijd voor zijn vijftiende (!) plaat.

De nieuwste plaat van de Drentse muzikale duizendpoot heeft de titel D. Net als op zijn laatste drie albums, heeft Lohues bij de opnames samengewerkt met bassist Guus Strijbos en Bernard Gepken (o.a. gitaar). Hoewel het drietal muzikaal gezien niet een andere weg in slaat en D in het verlengde ligt van de eerdere albums, heeft de plaat toch een eigen karakter. Het album klinkt over het geheel genomen wat ingetogener dan de voorgangers. Dit komt mede doordat de elektrische gitaar na Ericana in de kast is gezet. Daarnaast neigt het geluid nog wat meer naar roots en Americana.

Ook wat betreft de thematiek van de liedjes ligt D in lijn met het werk dat we al van Lohues kennen. Hij deelt zijn levenslessen en beurt je op (‘Niks Is Meer Weerd As Vandaage’, ‘Achter ’T Huus’ - een van de mooiste liedjes van de plaat - en ‘Joezölf’), vertelt over liefde (‘Mis Mien Engel’ en ‘Wat Ze Zee’), vriendschap (‘Da’s Mien Kameraod’) en het leven ‘Op ’T Platte Land’.

D is een prachtige toevoeging aan het oeuvre. Het is bewonderenswaardig hoe Daniel Lohues en zijn kompanen in zo’n hoog tempo goede platen weten af te leveren. Voor de optimale beleving van het album bezoek je ook de schitterende theatertour van het drietal, dat al net zo’n zekerheidje is als een nieuw album in februari. In de show vertelt Lohues tussen de muziek door de mooie, leuke, verdrietige, romantische en vreemde verhalen die de basis vormen voor zijn liedjes.
Recensent:Rogier Bennink Artiest:Daniel Lohues Label:Pias
Cover Mick Pointer Band - Marillion`s 'Script' Revisited

Mick Pointer Band - Marillion`s 'Script' RevisitedIedereen die wat op heeft met progrock kent ongetwijfeld Mick Pointer, de...