RECENSIE: Ruth Koleva - Ruth

ruth
recensie cijfer 2014-03-13 Ondanks de samensmelting van Europa, vergeten we nog wel eens dat er in de landen om ons heen ook veel goede muzikanten te vinden zijn. In het postcommunistische Bulgarije bijvoorbeeld. Ruth Koleva is al een ster in haar thuisland en mocht daar ook de ‘GraziaWoman Of The Year Award’ in ontvangst nemen. De jonge zangeres heeft zich naar eigen zeggen laten inspireren door grootheden als MarvinGaye, Ella Fitzgerald en Nat King Cole. Ze heeft een jaar op de Hollywood Pop Academy doorgebracht en maakte reizen naar onder andere India en Thailand. Maar Nederland is voor Kolevaook geen onbekend terrein. Ze heeft een appartement in Amsterdam en nam haar nieuwste album Ruth op in de Flowriders Studio in onze hoofdstad. Het is een mellow album waarin genres als R&B en soul te horen zijn met zowel jazz als funk invloeden.

Ruth opent met funky soulnummer ‘What Am I SupposedTo Do?’. De zachte, dromerige stem van Koleva in combinatie met de voorzichtige toevoeging van computereffecten maken het een toegankelijk nummer. Deze flow houdt ze het hele album vast. Het ene nummer gaat moeiteloos over in het volgende en de muziek blijft relaxt voortkabbelen. Het is vooral erg herkenbare muziek. Een nummer als ‘FreakyFly’ doet bijvoorbeeld enorm denken aan de rustigere nummers van Destiny’s Child of onze eigen Giovanca. En dat is eigenlijk ook meteen het grootste minpunt van het album, het voegt niet echt iets toe aan de bestaande muziek.

Desondanks is het nog steeds een prima album voor de liefhebber van ontspannen soul en R&B. Het is goed te horen dat Koleva al langere tijd zingt. Ze maakt goed gebruik van het bereik van haar stem, zonder ergens de rust te verliezen. ‘Gone’ is een track die daarentegen wel behoorlijk opvalt. De muziek bestaat voor het grootste deel uit computereffecten en bas. De vocalen zijn een stuk sneller dan we ondertussen gewend zijn en de teksten van Koleva worden afgewisseld met lyrics van Stamina Mc. Het ritme is eigenlijk net iets te snel, waardoor het nummer erg zenuwachtig overkomt. Het is op zichzelf geen slecht idee om wat variatie aan te brengen op een album. Maar de rapteksten vallen erg uit de toon bij de zachte, tere vocalen. Erg jammer, want de track had absoluut potentieel.

Op dit album geldt overduidelijk ’less is more’. ‘Dissonant’ is een ontspannen nummer met breekbare vocalen die aan het eind van elke zin lijken op te lossen in het luchtledige. ‘Dizzy Love Affair’ is een fijn, iets uptempo, nummer wat je mee lijkt te voeren op een van Koleva’s reizen. Het geheel doet denken aan een ontspannen vakantie op de Caraïben. Ruth Koleva heeft met haar nieuwste album laten zien dat ook Oost-Europa op muzikaal gebied zeker niet vergeten moet worden.
Recensent:Nicole Verbeek Artiest:Ruth Koleva Label:It\'s All Happening
Cover Various - Songs For Slim

Various - Songs For SlimNadat de Replacements ophielden te bestaan in 1991, maakte gitarist Slim...