RECENSIE: Bryce Dessner & Kronos Quartet - Aheym

Aheym
recensie cijfer 2013-12-13 De naam Kronos Quartet zal weinig mensen bekend in de oren klinken, maar toch bestaat het uit Seattle afkomstige strijkkwartet alweer veertig jaar. In die tijd vonden diverse bezettingswisselingen plaats, maar oprichter David Harrington (viool) is nog steeds van de partij. Het kwartet bestaat momenteel verder uit John Sherba (viool), Hank Dutt (altviool) en Sunny Yang (cello). Kronos Quartet opereert vooral in de modern klassieke hoek, maar kan ook uit de voeten met talloze andere genres, zoals jazz, tango en experimentele muziek. Ook heeft het kwartet meegewerkt aan diverse filmsoundtracks (onder andere Heat en Requim For A Dream) en bewerkte het nummers van onder andere Jimi Hendrix, Television en Sigur Rós.

Op Aheym heeft Kronos Quartet een viertal composities van Bryce Dessner opgenomen. Dessner is vooral bekend als gitarist van The National, maar voor die band werd opgericht studeerde hij compositie en gitaar aan de prestigieuze universiteit Yale. Dessner en Kronos Quartet kennen elkaar in ieder geval al sinds 2009. Kronos Quartet werkte toen namelijk mee aan de benefietplaat Dark Was The Night, die Dessner samen met zijn tweelingbroer Aaron (ook bekend van The National) produceerde en samenstelde.

De vier stukken op Aheym komen volgens het persbericht “uit verschillende compositorische bronnen” en werden ook op verschillende momenten geschreven. Het album opent met het titelstuk, en dit is geïnspireerd door de wijk in Brooklyn waar Dessner woont. In deze buurt wonen van oudsher veel immigranten. ‘Aheym’ is het Jiddische woord voor ‘huiswaarts’ en in de muziek klinkt Dessners eigen, Poolse, afkomst door. Hij en het Kronos Quartet maken het de luisteraar overigens niet echt makkelijk door bijvoorbeeld met een goed in het gehoor liggend stuk te beginnen. ‘Aheym’ begint meteen met een zeer snelle, tamelijk heftige passage. Verderop in het exact tien minuten durende stuk zitten wel wat rustigere passages, maar echt makkelijk wordt het nergens.

‘Little Blue Something’ is wat rustiger en werd beïnvloed door en tweetal Tsjechische componisten die vooral in de minimal-hoek opereren. ‘Tenebre’, Italiaans voor ‘duisternis’, is een meditatie op licht en muziek, door Kronos Quartet opgedragen aan hun lichtman en stagemanager. Deze track begint minimaal, maar eindigt met een zeer volle passage, waarin we door het gebruik van overdubs het Kronos Quartet drie keer horen. En daarnaast horen we de stem van Sufjan Stevens. Ondanks de volle sound is dit gedeelte overigens redelijk toegankelijk. Het vierde en laatste stuk op Aheym is ‘Tour Eiffel’. Hierin wordt de hoofdrol opgeëist door het Brooklyn Youth Chorus en horen we ook een piano en bovendien de gitaar van Dessner zelf. Ook deze track is behoorlijk toegankelijk.

Dessner en Kronos Quartet hebben met Aheym een tamelijk heftige, modern klassieke plaat gemaakt. Zeker niet alle fans van The National zullen dit kunnen waarderen en dat lijkt ook niet Dessners opzet. Wie eens buiten de gebaande paden van de popmuziek wil kijken of benieuwd is wat Dessner, naast zijn werk bij The National, nog meer in zijn mars heeft, heeft aan Aheym echter een uitstekende plaat.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Bryce Dessner & Kronos Quartet Label:Epitaph
Cover Mike Meijer - Einzelgänger

Mike Meijer - Einzelgänger ”Lang, heel lang geleden bestond er nog geen mobiele telefoon. Ook van...

Cover The Covenant - The Story Of Bloody S. Cash

The Covenant - The Story Of Bloody S. Cash Wat doe je als je al 25 jaar stad en land afreist en je wilt eens wat anders?...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT