RECENSIE: Alter Bridge - Fortress

Alter Bridge
recensie cijfer 2013-11-08 Wie had gedacht dat uit de ruïnes van het verguisde Creed een band zou herrijzen die niet alleen meer gerespecteerd wordt, maar ook in populariteit de vorige band benadert? In een krappe tien jaar tijd heeft Alter Bridge zich stevig in de top van de gitaarmuziek genesteld. In thuisland Amerika blijft de populariteit van de band (en het genre) misschien iets achter, maar in Europa behoort de band zonder twijfel tot de meest populaire harde bands. En dat zullen ze met Fortress nog wel even blijven.

Het vierde album van Myles Kennedy en de zijnen laat namelijk maar mondjesmaat een nieuw geluid horen. Het album is steviger dan voorganger AB III, dat is het wel. Een ontwikkeling die aan te moedigen is, want wanneer het pedaal van het gas gaat klinkt het viertal eerder cheesy dan hartverscheurend. Maar buiten het (nog) stevigere gitaarwerk is er bar weinig veranderd in tien jaar Alter Bridge. Never change a winning team.

Opener ‘Cry Of Achilles’, het daar op volgende ‘Addicted To Pain’ en met name ‘Bleed It Dry’ zetten direct de toon. Stevige gitaren, kletterende drums en de bekende uithalen van Kennedy. Het is een beproefd recept en het werkt weer. De fan van het betere snarenwerk komt goed aan zijn trekken. Prettige afwisseling is ‘Waters Rising’, waar Tremonti en Kennedy de vocalen delen, wat op album drie voor het eerst gebeurde. De leadgitarist is een verrassend bekwame zanger, wat hij ook op zijn soloalbum liet horen, en de twee vullen elkaar uitstekend aan. Sowieso borduurt Fortress eerder voort op het stevige soloalbum van gitarist Mark Tremonti dan op het muzikaal weinig memorabele AB III.

Toch zijn de powerballads die op de voorganger overheersten wederom aanwezig. Omdat de band aan het einde van de opnamesessies concludeerde dat het allemaal wel erg stevig was, voor de balans. Zonde, want ‘Lover’ en ‘All Ends Well’ behoren niet tot de sterkste nummers van het album. Het zijn de momenten waar Kennedy’s teksten het meest overkomen als clichématig en een tikje goedkoop.

Nieuwe fans zijn mooi meegenomen, zei Kennedy over Fortress. Het is moeilijk voor te stellen dat het vierde album de mening van de niet-fans zal veranderen. Het album is een toevoeging aan het oeuvre, geen verrijking. Daar is helemaal niets mee. Immers: Never change a winning team.
Recensent:Jelger Woudstra Artiest:Alter Bridge Label:Warner Music Benelux
Cover Haim - Days Are Gone

Haim - Days Are GoneHet zal de oplettende muziekliefhebber vast niet ontgaan zijn; de release van...