RECENSIE: Chvrches - The Bones Of What You Believe

Chvrches
recensie cijfer 2013-10-31 Chvrches, uitgesproken als “churches” en vaak geschreven als CHVRCHΞS, is een synthpopband uit het Schotse Glasgow. De band werd in 2011 opgericht en bestaat uit Lauren Mayberry (zang, synthesizers, samples), Iain Cook (synthesizers, gitaar, bas, zang) en Martin Doherty (synthesizers, samples, zang). De band eindigde als vijfde in de welbekende Sound Of 2013-lijst van de BBC.

Begin dit jaar verscheen de EP Recover en onlangs volgde het langspeeldebuut The Bones Of What You Believe. Hierop horen we sterk door de jaren ’80 geïnspireerde synthpop, door Mayberry voorzien van ietwat onderkoelde zang. De muziek is redelijk licht van toonzetting, met een open productie en bovendien dansbaar, maar zeker niet al te vrolijk of luchtig.

The Bones Of What You Believe opent sterk met ‘The Mother We Share’, eind vorig jaar de eerste single van de band. Ook ‘Gun’ werd al eerder op single uitgebracht en daarnaast heeft ook de titeltrack van Recover het album gehaald. Deze drie nummers behoren zeker tot de hoogtepunten van de plaat, maar het is niet zo dat ze veel beter zijn dan de rest. Zo kan bijvoorbeeld ‘Lies’ zich gemakkelijk met deze songs meten en hetzelfde geldt voor ‘We Sink’.

De muziek van Chvrches is over het algemeen upbeat en dansbaar. Soms gaat het tempo echter wat naar beneden en wordt de sfeer iets donkerder. Dit gebeurt bijvoorbeeld aan het begin van ‘Tether’ en hier gaat Chvrches qua sound wel een beetje richting het Belgische SX. Ook afsluiter ‘You Caught The Light’ is wat trager en deze song is, mede door de overstuurde synthesizer, ook wel wat donkerder. Opvallend is dat hier één van de heren de leadzang voor zijn rekening neemt.

Een andere opvallende track is ‘Lungs’. In deze track voert de drumbeat de boventoon en de zang van Mayberry doet hier denken aan die van de Zweedse popkoningin Robyn.

Chvrches heeft met The Bones Of What You Believe een zeer sterk debuut afgeleverd. De muziek op het album is duidelijk geïnspireerd op de jaren ’80, maar klinkt toch ontzettend fris en helemaal van nu.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Chvrches Label:Universal
Cover Seeed - Seeed

Seeed - SEEEDAcht jaar hebben we moeten wachten op het nieuwe album van Seeed . Met het...