RECENSIE: Cheatahs - Extended Plays

Cover Cheatahs - Extended Plays
recensie cijfer 2013-04-24 Uit Canada, Duitsland, Engeland en de Verenigde Staten komen de bandleden van Cheatahs. Die diversiteit aan culturele invloeden zou toch zeker moeten kunnen zorgen voor een smaakvolle samensmelting van muzikale stijlen en invloeden? Het muzikaal matchen van culturele invloeden lijkt echter totaal niet besteedt aan het internationale kwartet, dat zich in haar muziek veel liever laat beïnvloeden door hun gemeenschappelijk liefde voor vervlogen gitaarbandjes uit de jaren ’80 en ’90.

Diegenen die door de voorheen uitgebrachte EP’s Sans & Coared al vol smart zaten te wachten op het debuutalbum van de band komen echter van een koude kermis thuis. Zoals de naam reeds impliceert is debuutalbum Extended Plays namelijk niets meer dan een samenvoeging van die twee EP’s, en daardoor met tweeëntwintig minuten allesbehalve een lange zit.

Heel erg origineel en afwisselend is het al evenmin, maar toch neem je het Cheatahs allemaal niet erg kwalijk. In die twintig minuten krijg je namelijk wel een maaltijd voorgeschoteld die prima te verhapstukken is. Nee, je proeft inderdaad weinig nieuws, en er gebeurt niets onverwachts of baanbrekends, maar het zit wel gewoon goed in elkaar.

Alhoewel Cheatahs namelijk grotendeels dezelfde ingrediënten gebruikt als hun inspiratiebronnen van Dinosaur Jr. en het vroege My Bloody Valentine, verwordt het niet tot een slap aftreksel van voorgenoemden. Wat voornamelijk komt door de passie en oprechtheid waarmee de band aan het voetlicht verschijnt. Extended Plays bestaat namelijk uit acht energieke en eerlijke nummers met mooi uitgedachte melodieën die geen enkele geheimen koesteren.

‘The Swan’ is een van die lekkere gitaarnummers waarbij shoegaze-achtige sferen herleven, en opvolger ‘Sans’ is uit hetzelfde hout gesneden, hoewel iets onstuimiger dan haar voorganger. Het tweeluik vormt een stevige kick-start van het album dat met ‘Fountain Park’ en ‘Coared’ nog twee sterke, en soortgelijke, troeven in handen heeft.

Alhoewel Cheatahs je zo nu en dan herinnert aan de shoegaze uit de jaren ’90 kom je tot de conclusie dat het toch voornamelijk grossiert in leuke indierock nummers met het nodige gitaarvernuft. Extended Plays is met een stel prima songs van coherente kwaliteit, maar om nou te zeggen dat je er helemaal van achterover slaat? Nee. Ben je echter een liefhebber van eerlijke gitaarbandjes met fijne melodieën, en vocalen die dreigen te verdrinken in fuzz-lagen? Dan is Extended Plays een uiterst veilige keuze.
Recensent:Mick Claessens Artiest:Cheatahs Label:Pias
Cover Supra Naturals - Wild Education

Supra Naturals - Wild EducationMet hun in 2012 uitgebrachte EP als basis pakten ze reeds de Haagse Popprijs...