RECENSIE: Ólafur Arnalds - For Now I Am Winter

Cover Olafur Arnalds - For Now I Am Winter
recensie cijfer 2013-03-23 Jaren geleden zag ik Ólafur Arnalds openen voor het eveneens IJslandse Sigur Rós. Direct was ik onder de indruk van de geslaagde combinatie van klassieke muziek en elektronische beats. De instrumentale muziek van de ietwat schuchtere IJslander was dynamisch, vol nuance en met gevoel voor dramatiek, zonder ook maar ergens geforceerd pathetisch over te komen. Sindsdien is de componist erg productief geweest; bijna ieder jaar verscheen er wel een release van Arnalds. Hij waagde zich een aantal jaren terug zelfs aan een heus improvisatie-experiment, waarbij hij shows deed waarvoor nog geen muziek geschreven was. De muziek werd ter plekke bedacht en uitgevoerd. Hierna volgden nog een album vol huiskameropnames en diverse soundtracks.

Anno 2013 is het tijd voor wederom een nieuwe stap in het Arnalds-universum: For Now I Am Winter, het eerste voltallige album waarop gezongen wordt en dan ook nog eens uitsluitend in de Engelse taal (menig song had in het verleden een IJslandse titel). Het is ook het eerste album dat verschijnt bij een major (Universal). De zangpartijen van een aantal liedjes op het album worden verzorgd door tenor Arnór Dan Arnarson. Zijn stem doet bij vlagen denken aan die van Antony Hegarty (Antony & The Johnsons), terwijl zijn hoogste falsetklanken dan weer aan Jonsí doen denken. Een liedje als ‘Brim’ draagt die typische Arnalds-stempel. Een klassiek begin met strijkers, langzaam opbouwend en halverwege vallen de beats in. De sound van de beats komt soms vrij dicht in de buurt van de beats die Björk gebruikte ten tijden van haar album Homogenic. De aanzwellende en wegebbende violen in de titeltrack doen soms licht aan de getijden van de zee denken.

De zang van Arnarson blijkt een welkome toevoeging aan het al indrukwekkende geluidspalet van Arnalds (vooral op albumhoogtepunt ‘A Stutter’). Het zorgt voor meer afwisseling en je wordt als luisteraar nog meer de songs ingetrokken. Voor de liefhebber van de instrumentals van de IJslander is er geen reden tot paniek; er zijn nog ruimschoots voldoende instrumentale parels aanwezig, zoals het uiterst fraaie ‘Only The Winds’. Zeer goed en sfeervol album!
Recensent:Etan Huijs Artiest:Ólafur Arnalds Label:Universal Records
Cover Bliksem - Face The Evil

Bliksem - Face The EvilBehalve in het alternatieve circuit spreken onze Zuiderburen ook op het...