RECENSIE: VanderLinde - Perfect Sadness

Cover VanderLinde - Perfect Sadness
recensie cijfer 2013-02-27 VanderLinde is zanger, gitarist en liedjesschrijver Arjan van der Linde. In de laatste zeven jaar bracht de groep rondom de zanger een drietal albums uit. Dit voorjaar komt daar nummer vier bij: Perfect Sadness. Eerdere releases zorgde al voor internationale airplay en aandacht. Vorig jaar vonden de opnames plaats in de Bamboo Room Studio van Erwin Musper (Mick Jagger, David Bowie, Van Halen, Anouk) in Cincinnati, Amerika. Het benodigde budget werd bijeengesprokkeld via Crowdfunding; een anno 2013 veelgebruikt concept waarbij de kosten voor de opnames van een plaat door de fans van de artiest bijeen gezameld wordt.

Deze vierde langspeler van het gezelschap telt twaalf composities. Composities waar de vakkundigheid en ervaring vanaf spatten. De band rondom de singer-songwriter klinkt solide en ervaren. De liedjes zitten ook goed in elkaar, maar klinken soms ook wat gladjes. De zang klinkt op sommige momenten lekker rauw, wat zorgt voor dat randje dat de muziek soms goed kan gebruiken. Het duet ‘Anytown 2 AM’ is het eerste echt interessante liedje op de plaat. Ook de sfeervolle pianoballade ‘Ten Years’ maakt indruk en heeft zelfs internationale allure. Dit liedje zou het op de Amerikaanse radiostations goed kunnen doen. ‘Wolf in Disguise’ kent het mooiste refrein van de plaat en ook de single ‘Little Things’ doet goed zijn werk.

Bijster origineel klinkt het allemaal niet, maar alles klopt wel. Van der Linde weet hoe hij een catchy popliedje moet componeren en brengen. De zanger toont zich hier wederom een vakkundig songwriter en allround artiest. Helaas is het avontuur wel redelijk ver te zoeken in het overgrote deel van de twaalf gepresenteerde songs op deze schijf. Daar is het de muziek misschien ook niet zozeer voor, maar iets meer verrassing had de plaat geen kwaad gedaan. De productie is dik in orde en tot in de puntjes verzorgd, maar is nergens gedurfd. Dit zorgt ervoor dat het geheel soms te gepolijst klinkt. Hierdoor komt de plaat wellicht minder binnen dan bij een iets ruwere productie. Maar al met al een verzorgde plaat van een kundige singer-songwriter met dito band.
Recensent:Etan Huijs Artiest:VanderLinde Label:Bertus
Cover Bhi Bhiman - Bhiman

Bhi Bhiman - BhimanDe naam doet anders vermoeden, maar Bhi Bhiman maakt Amerikaanse folk, in...