RECENSIE: Joe Cocker - Fire It Up

Cover Joe Cocker - Fire It Up
recensie cijfer 2012-12-22 Alweer twee jaar geleden verscheen het zeer sterke Hard Knocks album van Joe Cocker. De zanger die bekendheid vergaarde met zijn sterke vertolkingen van onbekende en bekendere covers, greep hierop terug naar de blues en gospel. Op zijn opvolger Fire It Up zijn deze genres nog zeker aanwezig, maar de plaat leunt toch ietwat meer tegen de rock-kant van de Woodstock legende aan. Daarmee past Fire It Up goed in het overige oeuvre van Joe Cocker.

Met ‘Fire It Up’ opent de plaat krachtig. Het nummer begint met Cocker, slechts begeleid door een enkele elektrische gitaar. Wanneer het refrein ingezet wordt, kan de zanger uitgebreid zijn kenmerkende schreeuwende zang tentoonstellen. Daarmee is de toon meteen gezet. Deze klassieke rock blijkt het recept voor het gros van Fire It Up.

De zanger werkt zichzelf door elf heerlijke nummers, die hem op het lijf zijn geschreven. In het door Marc Broussard geschreven ‘Eyes On The Prize’ weet hij het gospelgevoel goed in een rockend jasje te schuiven. De kenmerkende grauw van Joe Cocker sluit hier perfect op aan. Ook wanneer er even wat gas terug genomen wordt, zoals bij ‘I’ll Walk In The Sunshine Again’, weet de zanger indruk te maken.

Zoals de laatste jaren gebruikelijk is bij Joe Cocker, is ook Fire It Up tot in de puntjes geproduceerd. Dat zorgt voor een oerdegelijk album, waarbij de zanger laat horen, nog steeds, over een voortreffelijke stem te beschikken. De nummers en arrangementen zijn perfect afgestemd op Cocker. Daarmee is Fire It Up een heerlijk album voor de fans. Dat hij nergens meer het avontuur opzoekt valt met zulke hoge kwaliteit makkelijk te vergeven. Voor de hardcore fans bevat de Premium Edition nog een ontzettend leuke DVD met studiosessies van Fire It Up.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Joe Cocker Label:Sony Music
Cover Merlijn - Merlijn

Merlijn - MerlijnZo nu en dan wil de rechtgeaarde metalhead nog wel eens andere paden betreden...