RECENSIE: Death (metal) - Spiritual Healing

Cover Death - Spiritual Healing
recensie cijfer 2012-11-28 Deathmetal is een genre dat alweer vele jaren bestaat en inmiddels volledig geaccepteerd en ingeburgerd is. Hoe anders was dat toen in de tweede helft van de jaren tachtig deze muziekstijl opgang maakte, met de grote populariteitspiek rond 1990. In die tijd werden deathmetal muzikanten nog voor volstrekte idioten aangezien, want hoe kun je dit verzinnen; loodzware riffs, soms ijzingwekkende tempo’s en “gorillazang”. Dit moest muziek voor hersenloze, a-muzikale randdebielen zijn, was de heersende opinie. Des te prijzenswaardiger was daarom het doorzettingsvermogen van Chuck Schuldiner en zijn band Death. De band, die in eerste instantie onder de naam Mantas opereerde, mag gerust een pionier worden genoemd en misschien wel de uitvinder van een compleet genre.

Het is dan ook logisch dat Death geëerd wordt door regelmatig één van haar albums in een nieuw jasje opnieuw uit te brengen. Ditmaal is het de beurt aan Spiritual Healing, origineel uitgekomen in 1990, dat geremasterd en met vele extra’s wordt aangeboden. Maar wat moet je nog zeggen over de muziek van Death? Alles is al gezegd over de technisch perfecte deathmetal waarin Schuldiner en zijn mannen hun tijd ver vooruit waren. Spiritual Healing wordt over het algemeen niet als het grootste hoogtepunt van Death gezien. Het zegt veel over de andere albums van Death als je kunt zeggen dat ook deze plaat meer dan gemiddeld is. Een zwak album heeft de band rond de in 2001 overleden Schuldiner dan ook nooit gemaakt.

De hoofdmoot bestaat natuurlijk uit de acht songs van het album, die in geremasterde vorm nog mooier uit de verf komen. De remix heeft het geluid meer helderheid gegeven zodat het weinig onderdoet voor huidige producties. Qua stijl hangt de band nog wat tussen het primitievere geluid uit de begindagen en de uitermate technische songs van de latere albums. Het neemt niet weg dat het acht minuten durende titelnummer een heerlijk slepend deathmetal epos is om je vingers bij af te likken. Razende songs als ‘Living Monstrosity’, met zijn vele tempowisselingen, en het afwisselende ‘Defensive Personalities’ laten horen dat deathmetal het genre bij uitstek is om je muzikaliteit ten toon te spreiden.

De extra’s bestaan uit zes oefenruimte-tracks en drie instrumentale studio opnamen die allen op de tweede schijf staan. Het laat horen dat de nummers niet zo heel veel anders klinken dan de versies die op de plaat verschenen, behalve het miserabele geluid dan. De instrumentale studio opnamen laten een fase horen in de ontwikkeling van de nummers. De studiograpjes die tijdens de opnamen zijn vastgelegd zijn ook nog toevertrouwd aan het schijfje, maar lijken vooral bedoeld voor een glimlach.

Death is een voorbeeld voor alle (technische) deathmetal bands en na het beluisteren van Spiritual Healing word je toch wat verdrietig om het feit dat een gedreven en briljante muzikant als Chuck Schuldiner al zo jong ten prooi viel aan kanker. Zijn erfenis is er niet minder om en ook dit is weer een mooi eerbetoon aan deze grote pionier.
Recensent:Jan Didden Artiest:Death (metal) Label:Relapse Records
Cover Anberlin - Vital

Anberlin - VitalDe Amerikaanse band Anberlin vierde dit jaar haar tienjarig jubileum. En...