RECENSIE: Bony King - The Bony King Of Nowhere

Cover The Bony King of Nowhere - The Bony King Of Nowhere
recensie cijfer 2012-11-30 The Bony King Of Nowhere is het alter ego van de Gentse singer-songwriter Bram Vanparys. ’s Mans derde plaat draagt simpelweg de naam van zijn muzikale project. Voor de opnames trok de singer-songwriter zich terug in het onooglijke Mirwart, gelegen nabij Saint-Hubert in de Ardense Bossen. In dit piepkleine gehucht kon hij zich volop concentreren op het schrijven van het nieuwe album. Omringd door rust en natuur en weg van de dagelijkse sleur en drukte nam hij in een ruime week tijd een lading nieuwe nummers op. Toch was hij achteraf ontevreden met het resultaat en besloot hij alle opnames te wissen en helemaal opnieuw te beginnen. Uiteindelijk werden acht van de negen liedjes in één enkele nacht opgenomen.

In tegenstelling tot zijn twee eerdere platen kiest Vanparys er ditmaal voor om het vrijwel zonder gastmuzikanten te doen. Alle composities zijn kaal en akoestisch, ontdaan van alle franje. Deze aanpak zorgt ervoor dat het voor de luisteraar voelt alsof hij bij een live-optreden van de beste man aanwezig is. Het klinkt intiem, dichtbij en bovenal eerlijk. ‘Night Of Longing’ vormt één van de hoogtepunten van het album. Vanparys zingt met lichte vibrato, die vooral in de hoogte bij de luisteraar emotie oproept. Een tweede hoogtepunt van het schijfje is het zeer fraaie ‘Wild Flowers’, een tijdloos folkliedje.

De sfeer op het album is constant en stabiel. Het doet meer dan eens denken aan oude folk en americana. The Bony King of Nowhere is een singer-songwriter die losstaat van de huidige tijdgeest en gewoon muziek maakt die uit zijn hart komt. De minimalistische productie draagt voor een groot gedeelte bij aan de warme sfeer, die doet denken aan een muzikale nacht rond een kampvuur nabij een bosrijk gebied. Hier geen grote refreinen of andere grote gebaren. Hier bevinden zich kleine en pure liedjes, die zich één voor één nestelen in je binnenste.
Recensent:Etan Huijs Artiest:Bony King Label:Pias
Cover Vitalic - Rave Age

Vitalic - Rave AgeEen ware revolutie was het nu ook weer niet, maar Pascal Arbez-Nicolas bracht...