RECENSIE: Snoeck - For The Machines

Cover Snoeck - For The Machines
recensie cijfer 2012-12-13 Snoeck is een vijftal dat in 2011 de Kleine Prijs van Nederland won. Ze hebben hun debuutalbum For The Machines in eigen beheer uitgebracht. Ralph Timmermans nam de productie voor zijn rekening.

Een debuutalbum zegt veel over een band; als daarop niets origineels of bijzonders te horen is komt het in de regel ook nooit meer goed. Maar als je de cd van Snoeck even laat draaien, hoor je dat het bij hen wel goed zit met de originaliteit. Hun popsongs zijn verrijkt met de nodige elementen uit onder andere jazz en funk. De titeltrack 'For The Machines' is bijvoorbeeld spannend om te beluisteren vanwege het dreigende ritme van de tromroffels en de synths. 'Part Of The Game' is een sublieme track die meteen in je hoofd blijft hangen nadat je de cd beluisterd hebt. Het mooi galmende gitaargeluid, het jazzy basloopje en de zacht golvende vocalen maken het een bijzonder geheel. Ook hier is het ritme een belangrijke factor, zo laat de band soms even een stilte vallen.

Het album gaat op deze voet verder, met tracks die een warm geluid hebben dankzij de mooie klank van de gitaren en de lekker diepe bastonen. Ook de zang van Mira de Graaf draagt bij aan die sfeer, haar stem lijkt eigenlijk gemaakt om jazz te zingen en is een van de sterkste punten van de band. Het duistere ‘Wildest Flowers’ is de enige track waarop zij niet de hoofdrol opeist, deze wordt gezongen door Sebastiaan Goudsmit en Akko Goldenbeld. De songs zijn geen van allen vlak, er gebeurt altijd iets waardoor de sfeer of het tempo evolueert. 'Factory Song' klinkt bijvoorbeeld als drie songs in één, jazzy en experimenteel. Ook 'The Silence' zit knap in elkaar, de spanning en het tempo worden vanuit een heel rustig begin geleidelijk opgebouwd naar een opgewekt en eigentijds ritme.

Snoeck straalt veel creativiteit en vakmanschap uit, de band vermijdt gebaande paden zonder het spoor bijster te raken. For The Machines is een indrukwekkend debuutalbum met elf subtiele popsongs zonder groeipijntjes. Een debuut als dit belooft veel goeds voor de toekomst.
Recensent:Dave van der Sterren Artiest:Snoeck Label:Eigen Beheer
Cover Pig Destroyer - Book Burner

Pig Destroyer - Book BurnerHet Amerikaanse Pig Destroyer staat bekend als één van de meest geliefde...