RECENSIE: Brasstronaut - Mean Sun

Cover Brasstronaut - Mean Sun
recensie cijfer 2012-11-10 Brasstronaut is een band uit de Canadese stad Vancouver, die werd opgericht in 2007. Momenteel bestaat de band uit Edo Van Breeman (piano en zang), Bryan Davies (trompet), Tariq Hussain (lapsteel en elektrische gitaar). Brennan Saul (drums), John Walsh (bas) en Sam Davidson. De laatstgenoemde speelt klarinet en “electronic wind instrument”. Dit is een soort synthesizer die je bespeelt als een saxofoon.

Brasstronaut debuteerde in 2008 met de EP Old World Lies, twee jaar later gevolgd door het album Mt. Chimaera. Op dit album liet de band een mengeling horen van uiteenlopende genres, zoals jazz, georkestreerde rock, pop, klezmer en elektronica. Na de EP Opportunity uit 2011 volgt nu het tweede album, dat de titel Mean Sun heeft meegekregen. In thuisland Canada verscheen dit album al in mei, maar bij ons is het pas eind oktober verschenen.

Op Mean Sun gooit Brasstronaut het over een andere boeg dan op het debuutalbum. De band laat een redelijk uniform geluid horen, dat zich het beste laat omschrijven als melancholische, dromerige indiepop met een vleugje jazz. De zang klinkt hierbij vaak alsof Van Breeman ergens onder water zit.

Mean Sun opent met langzaam aanzwellende blazers, die na een tijdje versterking krijgen van een bas en daarna van een mooi roffelende drumpartij. ‘Bounce’, zoals het nummer heet, wordt hierna mooi opgebouwd naar een redelijk intens eind. De tweede track, ‘Francisco’, is meer uptempo en door de lekkere baslijn zelfs swingend te noemen, maar het melancholische gevoel en de sound zijn hetzelfde.

In het tweede deel van ‘The Grove’ horen we de meest jazzy kant van Brasstronaut. Dit nummer heeft aanvankelijk een elektronische ondergrond, met wat voorzichtige blazers er overheen, maar als verderop het tempo omhoog gaat, gaat het echt richting jazz. Ook ‘Revelstroke Dam’ is uptempo, maar deze song heeft meer jaren ’70 gevoel. ‘Falklands’ is eveneens uptempo en zelfs een beetje poppy.

Deze uptempo songs zijn leuk, maar het meeste indruk maat Brasstronaut toch als ze wat langzamer aan doen. Titeltrack ‘Mean Sun’ is traag en slepend en vooral heel erg mooi. ‘Fossil’ begint rustig en bouwt op naar een redelijk intens einde. Deze song bevat vooral een erg mooie drumpartij, die steeds net iets anders is dan je verwacht. Nog mooier is het zeer trage ‘Moonwalker’, dat aanvankelijk vrij kaal is, maar aan het eind zeer sfeervol wordt aangekleed met blazers. De afsluiter ‘Mixtape’, tenslotte, is weer wat slepender.

Brasstronaut levert met Mean Sun een erg mooie en vooral sfeervolle plaat af. De songs zijn vaak rijkelijk aangekleed, maar het geluid is nergens dichtgesmeerd. Hierdoor wordt de melancholische, soms zelfs wat donkere sfeer nergens verstikkend.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Brasstronaut Label:It\'s All Happening
Cover Alexander McKenzie & The Underpaid - Ambivalence

Alexander McKenzie & The Underpaid - Ambivalence Alexander McKenzie And The Underpaid is een band die geformeerd is rond de...