RECENSIE: Devil Sold His Soul - Empire Of Light

Cover Devil Sold His Soul - Empire Of Light
recensie cijfer 2012-11-09 Wie niet van sombere muziek houdt kan beter direct stoppen met lezen, want aan hem of haar is de muziek van Devil Sold His Soul niet besteed. Ook op het derde album Empire Of Light is het één en al droefenis. In weerwil van de albumtitel grossiert de band namelijk in klanken die elke aan een depressie lijdende patiënt direct naar de spoorbaan doet hollen. Dat wil overigens niet zeggen dat de muziek van de post-hardcore formatie uit Engeland slecht is. Sterker nog, de muziek van het zestal is ontiegelijk verslavend en het kleine uurtje is voorbij voor je er erg in hebt.

Hoewel post-hardcore inmiddels een behoorlijke populair genre is geworden, valt het op dat de bands die het genre bevolken nog steeds behoorlijk inventief uit de hoek kunnen komen. Dit geldt zeker in sterke mate voor Devil Sold His Soul. Het is prachtig om te horen hoe metalcore, hardcore en elektronische ambient stukken tot een smakelijke eenheid worden gebrouwen. Daarbij worden de hyperneurotische screams van Ed Gibbs regelmatig afgewisseld door zijn cleane zangstukken, wat de muziek extra spannend maakt.

Het album begint zoals het eindigt: snoeihard, maar met een goed oor voor melodie. Vooral de negen minuten lange afsluiter ‘End Of Days’ klinkt alsof 21 december 2012 al is aangebroken. In opener ‘No Remorse, No Regrets’ brult Gibbs zich de longen uit het lijf, maar zorgen de elektronische soundscapes voor de rustige momenten. Daartussen horen we nog negen songs die stuk voor stuk het predicaat verslavend verdienen. Van ultraharde klanken in het snelle ‘VIII’ tot het mooi opgebouwde ‘The Verge’, het is allemaal even prachtig. Maar ook een geheel ambient nummer als ‘Salvation Lies Within’ past uitstekend in het plaatje; kerkorgelgeluiden en gesamplede drums worden mooi begeleid door een heerlijk tokkelend gitaartje en een bedachtzaam zingende Gibbs. Ook noemenswaardig is ‘The Waves And The Seas’ dat het meest toegankelijke nummer van dit schijfje is en vooral opvalt door het prachtige gitaarwerk en het gelaagde “jodelrefrein”.

Liefhebbers van bands als Neurosis, Cult Of Luna en Isis kunnen zich geen buil aan vallen aan Empire Of Light. Hoewel deze muziekstijl inmiddels al door vele bands beoefend wordt, is het Devil Sold His Soul gelukt op te vallen door opnieuw een absoluut topproduct te lanceren. Hier kun je geen genoeg van krijgen!
Recensent:Jan Didden Artiest:Devil Sold His Soul Label:Suburban Records
Cover Floods - Floods

Floods - FloodsDe post-/emocore formatie Floods , afkomstig uit het Britse St. Albans,...