RECENSIE: Beardfish - The Void

Cover Beardfish - The Void
recensie cijfer 2012-10-24 Als er één band is die het woord voorspelbaarheid niet kent, is het wel Beardfish. De platgetreden paden van de progrock worden door de Zweedse band al jaren vermeden. Per album weet het viertal het genre een nieuwe definitie toe te kennen, waardoor het nooit saai wordt. Door die onvoorspelbaarheid zal het grote publiek waarschijnlijk nooit bereikt worden, maar het plezier dat de heren op het podium uitstralen, laat zien dat de mannen volledig achter hun keuzes staan.

Ook op The Void, het zevende album van Beardfish, is het weer een ratjetoe aan stijlen en invloeden. Zo laveert de band tussen loodzware metal, progrock, fusion en lounge jazz. Om daar één geheel van te maken is een hele opgave, maar zelden klonk een Beardfish album zo consistent en spannend als The Void. Zo is de zang van Rikard Sjöblom flink gegroeid, zodat ook de lappen tekst, waarin een somber toekomstperspectief wordt geschetst, beter dan ooit in de muziek passen. Zo lezen we in het vijftien minuten durende ‘Note’: ”To be Young today, what do we have to look forward to?”. Dat je je niet moet laten leiden door een religie die de aarde kapot maakt, maar dat je vooral in jezelf moet geloven, vertelt de band ons in ‘Voluntary Slavery’.

De muzikale omlijsting van de sombere teksten is spannend en uitdagend. In ‘Voluntary Slavery’ en ‘This Matter Of Mine’ horen we zware progmetal, inclusief een spaarzame grunt en spetterende solo’s. Even zo makkelijk horen we in ‘Seventeen Again’ progrock met fusion-achtige uitstapjes en eindigt het nummer alsof de jazzpianist uit de lounge van een hotel is ingehuurd. De jaren zeventig vieren hoogtij in het prachtige ‘Ludvig & Sverker’ met fraaie zang en sfeervolle passages, die wel wat aan Jethro Tull doen denken. De pianoversie van hetzelfde nummer staat als bonustrack op het album en laat horen wat een goede muzikant Sjöblom is. Tour de force is het vijftien minuten durende ‘Note’, dat ondanks de sombere tekst redelijk lichtvoetig klinkt. De vele tempo- en maatwisselingen maken dat dit nummer even tijd nodig heeft.

Beardfish toont aan steeds verder te groeien en weet op The Void de grote muzikale vaardigheden eindelijk om te zetten in echt goede songs. Hiermee is het met voorsprong het beste album uit de catalogus van de Zweden, al zal de grote variatie in muzikale invalshoeken nog een hoop mensen tegenhouden.
Recensent:Jan Didden Artiest:Beardfish Label:InsideOut Music
Cover Kaipa - Vittjar

Kaipa - VittjarHet Zweedse Kaipa bestaat ongemerkt al bijna veertig jaar. De door Hans...