RECENSIE: Hot Chip - In Our Heads

Cover Hot Chip - In Our Heads
recensie cijfer 2012-08-22 De laatste tijd leken de leden van Hot Chip vooral met andere projecten bezig, maar blijkbaar hadden ze toch nog genoeg tijd om een nieuwe Hot Chip plaat te maken. Op dit vijfde album trekt de Londense groep het geluid van de eerdere platen door. Warme dansmuziek met een romantische inslag, beïnvloed door disco en house, maar ook door soul en gospel. En natuurlijk altijd voorzien van de zeer kenmerkende zang van Alexis Taylor.

In Our Heads begint sterk met het pakkende, uptempo ‘Motion Sickness’. Het nummer zet de toon voor de rest van het materiaal op het album, dat overwegend uptempo is. Een aantal keer gaat het tempo echter naar beneden, zoals in ‘Look At Where We Are’. In deze song laat Hot Chip zich van z’n meest melancholische kant zien. Ook ‘Now There Is Nothing’ is een rustige song.

Na de goede opener volgt het eveneens sterke ‘How Do You Do?’ en ook ‘Don’t Deny Your Heart’ is behoorlijk goed. Naarmate de plaat vordert zakt het niveau echter een beetje in en slaat de eenvormigheid toe. De songs zijn op zich prima, maar we horen niets dat Hot Chip niet eerder deed. De band klinkt zeer vertrouwd, maar verrast hierdoor nergens.

Gelukkig volgt aan het eind van het album nog wel een tweetal sterke tracks. Het lange ‘Let Me Be Him’ is melancholisch en ontvouwt zich langzaam tot een gelaagde (pop)song waarin van alles gebeurt. Afsluiter ‘Always Been Your Love’ is mooi en ook hier klinkt Hot Chip zeer poppy.

In Our Heads is een typische Hot Chip plaat: dansbaar, maar tegelijkertijd warm. Het is alleen jammer dat de band niets wezenlijks toevoegt aan wat we al van ze kenden. Ook bevat het album een aantal prima songs, maar ontbreekt een echte uitschieter als ‘Boy From School’ of ‘Ready For The Floor’. In Our Heads is hiermee één van de mindere platen uit oeuvre van de band.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Hot Chip Label:Domino Records
Cover Beak> - >>

Beak> - >>Geoff Barrow kennen we vooral van Portishead, maar daarnaast maakt hij...