RECENSIE: Young Magic - Melt

Cover Young Magic - Melt
recensie cijfer 2012-04-29 Young Magic is een gelegenheidstrio onder leiding van de Australiër Isaac Immanuel. Melt, geven ze als toepasselijke titel voor de smeltkroes van muzikale invloeden op hun eerste album. Isaac maakte een bescheiden wereldreis om de geluiden van uitheemse instrumenten en taferelen te verzamelen. Naderhand trof hij zijn kompanen in Brooklyn, New York, alwaar ze dit album samenstelden uit hun gezamenlijke ervaringen.

Wereldmuziek zou je zeggen, maar we hebben hier te maken een soort chillout indie muziek. Je kunt het vergelijken met bijvoorbeeld Flying Lotus, of Yeasayer. Daarbij moet benadrukt worden dat Young Magic altijd een stevige beat in haar nummers verwerkt, waardoor je niet te ver in je luie stoel kunt wegzakken. De ritmes zijn op een aangename manier niet strakgetrokken voor een natuurlijke swing. In klankbeelden weggezakte zang beweegt over herkenbare melodieën en ondanks de vele geluiden blijven de tracks herkenbaar als liedjes.

De hoogtepunten van dit album werden eerder als singles uitgebracht, wat voor herkenning zorgt bij de eerste beluistering van Melt. ‘You With Air’ heeft een bezwerende electro synth en een melodie die lekker in het gehoor ligt. Immanuel rapt er de coupletten bij. ‘Night In The Ocean’ kent een dromerige, melancholische sfeer die niet zou misstaan op de playlist van een willekeurige strandtent. Wederom rapt Isaac tussen de gezongen refreinen door. Het wordt echter geen gladde lounge dankzij de zware vervorming.

Naast de eerder uitgebrachte tracks zijn er wat relatief korte opvullende geluidstapijtjes met namen als ‘Cavalry’ en ‘Yalam’ op het album te vinden. Opener ‘Sparkly’ was de b-kant van ‘You With Air’. Het zet op Melt de toon en brengt je in de juiste mellow stemming. Ook ‘The Dancer’ springt er uit met een uitheemse breakbeat, vogelgeluiden en schreeuwende vrouwenstemmen.

De smeltkroes van Young Magic is ondanks het gruizige filter dat over alles heen ligt aangenaam om naar te luisteren. In de mist van geluiden die aan je voorbijtrekt zijn genoeg mooie melodieën te herkennen. Een ‘Hip-Hop’ achtige beat geeft ieder nummer een tempo dat je met beide voeten op aarde houdt. Alle scherpe kantjes zijn afgedekt met een dikke pluk watten, dus trek je met een gerust hart terug in je happy place en geef Melt een kans.
Recensent:Jasper Wognum Artiest:Young Magic Label:Konkurrent
Cover Kiss The Anus Of A Black Cat - Weltuntergangsstimmung

Kiss The Anus Of A Black Cat - WeltuntergangsstimmungNiet dat hij z’n (al dan niet met drone -invloeden doorspekte) folk-geluid...