RECENSIE: 3 Inches Of Blood - Long Live Heavy Metal

Cover 3 Inches Of Blood - Long Live Heavy Metal
recensie cijfer 2012-04-24 Of het nu een parodie of een eerbetoon aan metal moet zijn, één ding is zeker: 3 Inches Of Blood verstaat de clichés van het genre als geen ander. Die hebben ze zich helemaal eigen gemaakt en het plezier en de passie hoor je er ook aan af. Gitaarriffs die je gehoor aan flarden scheuren, drums die daar nog lekker overheen denderen en de door merg en bot gierende zang van Cam Pipes. Het is weer allemaal aan de orde van de dag op album nummer vijf Long Live Heavy Metal.

De band heeft menig formatiewisseling moeten doorstaan, waarbij het vertrek van tweede zanger Jamie Hooper het meest cruciaal was. Hij bracht zwaardere schreeuwen op de tafel, waardoor het een evenwichtiger geheel werd. Toegegeven, het extreem hoge stemgeluid van vocalist Cam Pipes (een mix van Udo Dirkschneider en Rob Halford) is niet voor iedereen weggelegd en kan voor de volle 52 minuten net iets te veel van het goede zijn. Hier zijn ze zich toch wel van bewust en gelukkig varieren ze hier zelf ook in. Zo laat gitarist Justin Hagberg op bijvoorbeeld ‘Leather Lord’ en ‘Storming Juno’ horen dat hij naast strak gitaarwerk ook over een stevige grunt beschikt.

Titels als ‘Metal Woman’, ‘My Sword Will Not Sleep’, ‘Leather Lord’ en ‘4000 Torches’ laten niet te raden dat de thematiek onveranderd is gebleven. Met ‘Die For Gold’ hebben ze zelfs een deel vier toegevoegd aan de ‘Upon The Boiling Sea’-reeks, zoals die te horen was op hun doorbraak Advance And Vanquish. Muzikaal gezien denderen ze lekker op de bekende toer voort. Niets nieuws, maar soms is het goed om met te weten waar je aan toe bent. De metalinvloeden zijn weer in overvloed hoorbaar. Zo is Judas Priest te horen in het snelle ‘Leather Lord’ (hoge uithaal van Cam Pipes inbegrepen!) en kunnen Iron Maiden-fans hun lol op met ‘Dark Messenger’. Ook zullen zij niet vies zij van de twinlead-solo in ‘Look Out’.

Het is een feest van herkenning voor de ware metalfan. Het is verre van vernieuwend, maar zo is het het niet bedoeld. Toch hebben ze voor de verandering een paar kleine elementen toegevoegd aan de sound. ‘Look Out’ is voorzien van een Deep Purple-achtig orgeltje, in de akoestische intermezzo ‘Chief And The Blade’ is een dwarsfluit te horen. Ook de track ‘Men Of Fortune’ wijkt met zijn lengte van 7 minuten af van het gebruikelijke. Hierin is overigens ook normale zang te horen, ook iets nieuws. Afsluiter ‘One For The Ditch’ is een instrumental en met een beetje fantasie zelfs als folky te bestempelen. Het zijn geen wereldschokkende toevoegingen, maar eerder aangename verrassingen die voor een glimlach zorgen in dit heerlijke headbangersfestijn.
Recensent:Roy Verhaegh Artiest:3 Inches Of Blood Label:Century Media
Cover Naglfar - Téras

Naglfar - TérasWaar Noorwegen al jaren de toon aangeeft op het gebied van blackmetal, daar...