RECENSIE: Dwellers - Good Morning Harakiri

Cover Dwellers - Good Morning Harakiri
recensie cijfer 2012-03-21 Het is een ondankbare tijd om met stonerrock uit te komen. Het genre is nou eenmaal niet het meest dynamische qua geluid en al snel klink je als de vele bands die je voorgingen. En dat is precies de valkuil waar Dwellers met Good Morning Harakiri intrappen. In feite zijn ze op alle fronten al gepasseerd.
Voor mensen die bekend zijn in het stonergenre bied Good Morning Harakiri weinig nieuws. Lange tracks, tussen de vijf en tien minuten, die zich voortslepen door fuzzy gitaarsolo’s over lome riffs, geflankeerd door een zware stem en een strakke ritmesectie. Zo zijn er meer bands op te noemen. Wie bands als Karma to Burn, Truckfighters of Kyuss nog niet kent kan zich echter best vermaken met het debuut van Dwellers.

Want het is zeker niet slecht wat het drietal laat horen. Zanger/gitarist Joey Toscano is een meer dan capabele muzikant, die met zijn stem nog wel eens Soundgarden in herinnering wil roepen. Daar achter zorgen Zach Hatsis (drum) en Dave Jones (bass) voor een solide basis, waarover Toscano zich mag laten gaan. Met name in ‘Vultures’ en afsluiter ‘Old Honey’, allebei rond de tien minuten, mag hij zich laten gaan, maar ook de riff in ‘Lightening Ritual’ is ijzersterk.

Het is allemaal echter behoorlijk voorspelbaar. Het mixen van bluesrock, metal en psychedelica is inmiddels al helemaal uitgemolken. Om daar het verschil te maken moet je heel goed zijn of in de jaren ’80/begin jaren ‘90 muziek maken. Dwellers is degelijk en brengt deze plaat echter in 2012. Het werk is al gedaan, andere bands zijn je al ver voor geweest. Dat maakt Good Morning Harakiri niet een slecht, maar een achterhaald album.
En dus is Dwellers vooral voor mensen die het genre stonerrock nog ontdekken of voor die verstokte fan die zich niet stoort aan een herhaling van zetten. Voor de casual fan is de koek na één keer luisteren wel op en heb je al tien van dit soort albums in je kast.
Recensent:Jelger Woudstra Artiest:Dwellers Label:Bertus
Cover Ill - Gotten Gains

Ill - Gotten Gains‘Uitnodigend’ is niet het goede woord voor de hoes van Gotten Gains . Een...