RECENSIE: The Dirt Daubers - Wake Up, Sinners

Cover The Dirt Daubers - Wake Up, Sinners
recensie cijfer 2012-03-18 Colonel J.D. Wilkes heeft vele bands voorzien van zijn mondharmonica klanken. Hij deelde het podium met Mike Patton, Hank Williams III en vele anderen. Meest bekend is hij nog van zijn eigen band, The Legendary Shack Shakers. In een oergezellige mix van rockabilly, soul en blues brengt hij, met de groep The Dirt Daubers, nu Wake Up, Sinners uit.

Een plaat die zich het beste laat vatten in het nummer ‘Trucs, Tractors And Trains’. Voorzien van een banjo wordt er een heerlijk dansbaar ritme gejengeld. Dit wordt aangevuld met een treinfluit in de vorm van een mondharmonica en een gezellig refrein. Net zoals de titel, roept het nummer voornamelijk illusies op van een Amerikaanse boerenbruiloft. Dat is met name te danken aan de vrolijk klinkende, verrassende instrumenten. Het wasbord en de banjo worden veelvuldig benut. Daarbinnen wordt muzikaal voldoende gevarieerd. Tijdens het hyperactieve ‘The Devil Gets His Due’ wordt een banjo op ADHD niveau bespeeld. Bij het meer standaard ‘Wake Up, Sinners’ leeft de kolonel zich uit op de mondharmonica. Alles laat je met een gigantische glimlach achter. Het enthousiasme en speelgenot van de muzikanten springt gewoon je speakers uit.

The Dirt Daubers klinkt hier en daar net zo vrolijk en energiek als Bruce Springsteen zijn Seeger Sessions band. Met als enige verschil dat de bandomvang hier beperkt is tot twee mannen en één vrouw. Deze verschillende bandleden wisselen elkaar vocaal af en houden daarmee Wake Up, Sinners van begin tot eind boeiend. Een zeer aangename, vrolijke cd is het resultaat. Waar vorig jaar Pokey LaFarge verraste met deze vergeten vertolking van country en blues, zouden The Dirt Daubers prima de opvolger van dit gezelschap kunnen zijn. Gewoon niet nadenken, maar jezelf lekker laten gaan op de boerenritmes.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:The Dirt Daubers Label:Rough Trade Distribution

Dirk Stelder Band - Op Weg Terug Dirk Stelder is geen nieuweling in de Nederlandse popscene. In de jaren ’70...

Cover Wallis Bird - Wallis Bird